Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-02, 20:56
rikitikitavi

FiCa1 skrev: Mina tre favoriter i denna omgång:

#1 Rökarn: Gillar mannens uttryck som du fångat perfekt, något som inte är så enkelt. Gillar däremot inte formatet, utsnittet (att mannen är "avklippt" till höger)* och objektivvalet. Nu ska vi inte bråka om vad som är tillåtet eller ej i genren gatufoto, men jag föredrar 50 mm eller kortare (35 mm-ekvivalens). Längre brännvidder fjärmar mig som betraktare från situationen och närvarokänslan försvinner. Hur som helst, en bild som fångar en vardaglig situation på ett bra sätt.

* Denna kommentar utgår från att jag inte har en aning om du alls hade möjlighet att få med den högra sidan.

---

/ FiCa1
Tjo:) ville bara tacka för kommentaren men även en snabb reflektion efter din betraktelse. Vad vi tycker är gatufoto och vilken utrustning vi använder är ju så subjektivt så där vet jag att vi alla är så olika. Tror mycket för mig mest handlar om innehållet, och sedan vad för typ av brännvidder eller annan utrustning man använder är för mig inte högsta prioritet, varken när jag själv tar eller när jag betraktar andras.
Dock dras jag oftast till ett vidvinkligt format och älskar bilder tagna med vidvinkel när dom har ett bra innehåll och dom då i det fallet förstärks av just den närvaro känslan som du säger.
Men har sett oerhört snygga och innehållsrika gatufoto bilder med tele också., så länge det berättar något och som sagt innehållet har något mer än att bara vara snyggt eller någon typ av form etc så gillar jag det oftast.

När det gäller just "rökarn" här så handlade det om några sekunder som det så ofta gör och när jag svepte förbi honom med blicken så tog jag 3 snabba bilder. den blev bäst uttryck i helt klart, hade en annan med mer bakom hans rygg, men precis framför honom till höger fanns en soptunna och sedan ryggarna på nästa rad människor vilket jag kände tog in för mycket information. Så jag valde det utsnittet, däremot klippte jag i vänsterkant lite för att ytterligare förenkla bilden då det fanns andra störande skiftningar i ljuset och andra detaljer där, därav det lite "fyrkantiga" formatet.
Hade jag fått välja hade jag haft mer luft bakom mannen eller en del av bänken han satt på...but life is not always fair hehe;)
Tack! Jättekul med dina tankar om bilden.
/martin.