Visa ett inlägg
Gammal 2010-03-15, 09:54
Ingvar

The_SuedeII skrev: http://www.sphoto.com/techinfo/santaysablefarm.htm
Mycket, mycket få har ett EGENTLIGT behov av 24+ MP - men visst är det kul att ha. Och jag har många objektiv som är begränsade av D3x upplösning - det syns att de kan ge mer. Har man koll på sina skalningsrutiner tycker jag dessutom att det finns en fördel i att skala neråt som standard - färgupplösningen ökar, aliasingeffekter försvinner osv, osv...

Mitt eget standardanvändande kräver ca 6MP, om de är absolut perfekta. 12MP ger mig en viss marginal, och möjlighet att skära lite om jag skulle luta lite eller nåt. Jag har tillgång till både 21, 24 och 39MP när jag vill - men detta blir mer och mer sällan. Det är ytterst få gånger jag behöver dessa storlekar på slutresultaten.
Håller med! Det blir för mycket teoretiskt tekniksnack och för litet verkstad. Jag kör fortfarande med D200 och Fujifilms klon S5pro. Det blir nästan uteslutande S5pro pga bättre dynamiskt omfång. Att jag inte uppgraderat beror på att undervattenshus kostar mer än kamerahus, så det blir smaskigt varja gång. Nästa gång blir det dock åt D700-hållet det lutar.

Men: Jag säljer bilder, publicerar, ställer ut i förmat 80 x 120 cm, mm och har ytterst sällan problem med upplevd skärpa från kunden / betraktaren. Min stora begränsning (som motiverar uppgradering) är att jag måste hålla mig på ISO 200. Redan vid 400 krackelerar det märkbart. Så visst drömmer jag om ett nytt hus, men inte för pixellen utan för att kunna gå upp i ISO.