Visa ett inlägg
Gammal 2014-02-13, 12:16
jelu1661

Jag grävde en del i mätsökarkompaktträsket för ett par år sedan och fastnade tillslut för Yashica GX. Lagom i pris för mig (runt en femhundring), trevlig sökare med kompenserande ramar, rätt brännvidd för mig (40mm) och ljusstarkt (f1,7). Dessutom rätt sorts automatik, du väljer bländare, kameran sätter slutartiden. Istället för tvärt om, som det är på de flesta kompakter av den här typen.

Tyvärr finns inget helmanuellt läge och slutartiden rapporteras inte. Men vid överexponering (ditt bländarval och kortaste tiden (1/500s) räcker inte till) så tänds en lampa. Samma sak om tiden blir längre än 1/30s. Så man vet ungefär vad tiden är, gott nog för mig :)

Sen var det det där med batterier, med moderna batterier (och lite alu-folie el dyl som adapter) får kameran lite för hög ström och mäter fel. Så för 100-film kör jag 200... med riktigt fräscha batterier kan det krävas att man kör 400 för klockren exponering. Som högst går ljusmätaren att ställa på 800... så jag har inte kunnat köra med snabbare film än 400.