Visa ett inlägg
Gammal 2017-03-28, 14:00
Per Dahlgren

Jag har bytt från GX7 till GX80 eftersom det var väldigt bra pris på GX80 i höstas (3900kr) i samma veva som tumhjulet på GX7:an krånglade och den var inne på garantireparation. Sålde den sedan så nu har jag bara GX80 kvar.

Jag har inte sett någon märkbar skillnad på sensorn och dess ISO-egenskaper. På papperet och i tester är den förstås bättre men utan att ha möjlighet att testa båda i samma förhållanden kan jag inte säga hur mycket bättre den är.

2st finesser som gör uppgraderingen värd är:
Sensorstabiliseringen som även samarbetar med vissa objektiv (men inte alla). Ger även stabilisering med mina Olympus-objektiv.
GX80 har en mycket tystare slutare som inte lider av Shutter-shock. På GX7 var jag tvungen att köra Elektronisk slutare med 14-140 objektivet annars blev det ofta dubbel-bild.

Minus:
Saknar fjärrutlösar-uttag och jag gillar inte att behöva använda Telefon-appen för fjärrstyrning.
Lite synd att sökaren inte går att luta uppåt men jag har inte saknat den finessen så mycket som jag trodde.

AF-inställningen görs med en snabbknapp istället för ett vred. Lite pyssligare men funkar tillräckligt bra för mig. Man behöver i alla fall inte in i menyerna.

Båda använder samma batteri så de kan man återanvända. Följer dock ingen vägg-laddare med utan man får ladda via USB men finns 3:e parts-laddare för en knapp hundralapp på nätet. Behåller du GX7an kan ju den laddaren användas till båda.

Alla 4K-finesser inkl Post-Focus och Focus-stackning låter bra på papperet men fungerar bara i lägre upplösning så de har aldrig kommit till användning för mig (ännu).

GX8 var inget alternativ för mig pga storleken och att den tydligen också lider av Shutter-shock (inte lika mycket som GX7 men ändå).