Visa ett inlägg
Gammal 2019-01-05, 22:08
cardazio

iSolen.se skrev: Jag har haft två D800 och två D810 samt en D4. D850 rockar.

Det känns som du sågar Z6/7 pga att deras ergonomi inte är som D8x0. Jag tycker du i stället ska såga t ex A7riii av den anledningen. Z7 räcker nog till med marginal för dina behov om du listar behoven (upplösning, DR...) och gör en saklig jämförelse.
Just tekniska specifikationerna förutom lagg i sökaren räcker troligen, men layout (fysisk och menyer) samt ergonomi är oerhört viktigt för arbetsflödet och efter att ha klämt på z7 vid lanseringen går det snabbt att komma fram till att det inte varit prioriterat.

D850 har inget jag behöver utom möjligen bättre autofokus mtp vad jag fotar - allt är ju en avvägning.

Kanske en framtida Z9 kan bli något, men om amatör/entusiastmodellen z7 kostar som den gör lär de ta multum för en spegellös proffskamera.

Blir intressant att se vad s1 klarar autofokusmässigt, men jag lär köpa en begagnad när sådana finns så är den väl beprövad och med ett utbud av begagnade objektiv utöver leica mm. Man sitter ju inte i sjön med en d800e heller direkt, men focus peaking och kort flange distance för vintageobjektiv hade varit nice. Har ett angenieux jag letar efter som inte kan användas på d800e nämligen.