Visa ett inlägg
Gammal 2019-04-23, 23:03
Sten-Åke Sändh

PMD skrev: Bara för att vara lite elak så citerar jag detta. :-)

Och detta:

Men det var ju många år sen så du är förlåten för att ha övergett din gamla religion. :-)

För att vara svara lite mer seriöst så tror jag nog att de som använder manuella objektiv på t.ex. en Sony A7 (av valfri generation) planerar sitt fotograferande med utgångspunkten att just det objektiv de har valt passar bra just då och ger den karaktär på bilderna som de eftersträvar. De är knappast intresserade av att fotografera snabb upphoppande motiv just då och kan mycket väl använda AF-objektiv i andra sammanhang. Allt är inte svart eller vitt (eller monokromt med någon annan färg).

Jag tror att du har gett svaret själv i de citat av dig som finns ovan.

Underbart att du hittade det citatet :-)! Det har hänt en hel del sedan dess.

Jag älskar fortfarande peaking och det är fortfarande ovärderligt (tillsammans med skärpemasken i Capture One) när jag reprofotar gamla dia men det är numera nästan bara i den verksamheten jag använder manuella objektiv (Samyang 100mm Makro).

Om jag verkligen vill vara säker på att komma hem med användbara bilder, så inte sätter jag på något helt manuellt objektiv idag.

Vad är det för karaktär du pratar om som endast går att fånga med manuella objektiv? Det finns väl i princip alltid möjligheter idag att uppnå precis samma "karaktär" med objektiv med såväl som utan AF? Det enda som vi länge behövt hämta bland äldre manuella objektiv eller från andra tillverkare är Tilt-Shift -objektiven men vi har ju även länge hjälpligt kunnat parera de problem i våra RAW-konverterare också, även om det påverkar bilderna negativt en del.