Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-03, 19:58
Flash Gordon

OM_4 skrev: Det där stämde väl förr, med dagens nya skrivare stämmer det inte längre. Nu är jag part i målet då jag säljer papper, men hör i princip aldrig av kunder att de är missnöjda med profiler. Stefan gjorde egna profiler på våra papper och jämförde med tillverkarprofil och han sa att skillnaden var på marginalen och inte värt besväret att göra egna profiler. Att sen Imageprint har andra fördelar är en annan sak.
Jag tillbringade mer än 25 år inom pappersindustrin. Växte mer eller mindre upp med den. Så kan nog lägga till 25 år ytterligare.
Säljer man papper globalt så lär man sig att snabbt när något inte fungerar att hitta problemet. Nu gäller detta papper för tryckerier. Ofta reser man för att man har papper för stora summor som inte fungerar som det skall och tillsammans med pappersbrukets tekniker.
Med tiden lär man sig att se problemen direkt och vad som är orsaken.

Kikar vi på inkjet papper är det hela inte lika enkelt. Har nog aldrig själv sett att det är papperet som är problemet. Snarare är det kedjan mellan foto och skrivaren som inte fungerar korrekt. Några gånger har apple gjort ändringar som fått det hela att haverera och det tagit veckor innan det kommit en uppdatering så det fungerat igen.
Numera kör jag betatester för apple endast på min laptop.
De profiler vi kan ladda ner för olika papper är i de flesta fall väldigt bra.
Stämmer inte utskriften så får vi i oftast leta felen in vår egen kedja mellan foto och utskrift.