Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-05, 11:17
snap01

iSolen.se skrev: Javisst men nu påstods det att DR och brus var två aspekter av samma sak, då måste det finnas en entydig koppling däremellan (när jag frågade om denna blev det tyst) vilket jag enkelt visade vara felaktigt genom att man kan beräkna DR på bilder som inte ens varit i en kamera och därmed har noll i brus.

Nästa påstående om att alla kameror idag har bra nog egenskaper på området höll jag inte med om och tog upp de bilder och filmer jag råkade hålla på med. Det finns mycket att göra utvecklingsmässigt.

Om jag får välja mellan två kameror som har DR 14 och 15 framöver och de är i övrigt liknande kommer jag lätt betala extra för 15. Det underlättar vid flera situationer och inte minst redigering hur mycket ni än säger att "om man skriver ut (oredigerade) bilder från olika kameror ser man ingen skillnad" för det visar bara att man inte använder möjligheterna, det blir lite som att jämföra ...håll i er nu...hastigheten på två bilar där ingen får köra annat än 110km/h.

Summa summarum, jag tycker fortfarande inte Canon är i kapp men om man bara kör 110km/h, inte filmar, inte redigerar så mycket, inte gör några misstag, inte delförstorar, räcker Canon bra för "alla".

Nivån på DR är tillräckligt hög på canons kameror, om den inte var det skulle inte Canon vara dubbelt så stora som nikon.
Ärligt talat, Vilka har problem med canons DR? Nikon fotograferna alltså fanboysen. Vill alltid hävda att (sin) kamera är bäst. Sedan har den andra gruppen där Jonas är styrelse ledamot i Canon hater gruppen.

Nikon måste vara oandvändbar över bas ISO för där är Canon bättre enligt mätningar. Om man ska Gå på siffror. Att vissa sitter o studerar dxo siffror som bibeln istället för att använda kamerorna o jämföra i real life säger mer om deras fanboys egenskaper.
Jag har aldrig haft några problem med att få till bilderna oavsett kameramärke. Ingen kund har någonsin sett skillnad heller. Däremot på analoga tiden med dia film o ett DR på typ 7 steg då var man begränsad för vissa motiv o fick lösa det så gott som det gick.

Om man idag inte klarar av att ta bilder med en Canon kamera då har man bristande kunskaper i PS o då kvittar kameramärke.
Jag har så svårt att förstå hur en del blir fanboys till ett kameramärke, det ör en KAMERA.