Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-05, 12:33
iSolen.se

snap01 skrev: Nivån på DR är tillräckligt hög på canons kameror, om den inte var det skulle inte Canon vara dubbelt så stora som nikon.
Ärligt talat, Vilka har problem med canons DR? Nikon fotograferna alltså fanboysen. Vill alltid hävda att (sin) kamera är bäst. Sedan har den andra gruppen där Jonas är styrelse ledamot i Canon hater gruppen.

Nikon måste vara oandvändbar över bas ISO för där är Canon bättre enligt mätningar. Om man ska Gå på siffror. Att vissa sitter o studerar dxo siffror som bibeln istället för att använda kamerorna o jämföra i real life säger mer om deras fanboys egenskaper.
Jag har aldrig haft några problem med att få till bilderna oavsett kameramärke. Ingen kund har någonsin sett skillnad heller. Däremot på analoga tiden med dia film o ett DR på typ 7 steg då var man begränsad för vissa motiv o fick lösa det så gott som det gick.

Om man idag inte klarar av att ta bilder med en Canon kamera då har man bristande kunskaper i PS o då kvittar kameramärke.
Jag har så svårt att förstå hur en del blir fanboys till ett kameramärke, det ör en KAMERA.
Jag hade inte problem med DR på min D700 eller D300 eller...jag fotade och redigerade efter vad som gick. Det blev bilder som ingen kunde se fel på. Men om jag hade fotat med en D850 hade förstås resultatet blivit bättre bilder, eller färre bracketingbilder. Varken du eller jag skulle leverera dåliga bilder om vi skulle få en Canon eller Fuji i händerna. Man anpassar sig till det man har.

Det hindrar dock inte mig att tycka att D300 eller D700 nu är nära skräp när det finns D800, D810, D850 och Z7.