Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-05, 13:39
johan-vall

iSolen.se skrev: Jag hade inte problem med DR på min D700 eller D300 eller...jag fotade och redigerade efter vad som gick. Det blev bilder som ingen kunde se fel på. Men om jag hade fotat med en D850 hade förstås resultatet blivit bättre bilder, eller färre bracketingbilder. Varken du eller jag skulle leverera dåliga bilder om vi skulle få en Canon eller Fuji i händerna. Man anpassar sig till det man har.

Det hindrar dock inte mig att tycka att D300 eller D700 nu är nära skräp när det finns D800, D810, D850 och Z7.
Jag har under mina 15-20 år med kamera i handen haft massor med olika kameror och varit jättenöjd med dom flesta då dom i princip alltid varit en uppgredering mot föregående kamera. Jag editerar i regel bilderna de dom tål och då gör sensorn skillnad, men det blir ofta inte påtagligt fören man tar steget tillbaka, hade tex ett projekt för några år sedan där jag skulle gå igonom och editera om min gamla favoritbilder, det blev fort frustrerande tydligt hur mycket bättre rawfiler jag har lyxen att jobba med idag (projektet lades ner ganska omgående).

Ett annat ganska nyligt exempel var när jag satt med och editerade mina egna bröllopsbilder som min vän och tillika proffsfotograf tagit i norrsken på mig och frugan med sin Canon 5d mkIV, tycker bilderna blev smakfulla och bra men man fick vara mycket varsammare i editen och den editstil som jag har på mina egna norrskensbilder var inte helt lämplig (lyfta skuggor och boosta clarity på höga ISO:n).

Utan referensramar är en mobil också toppen.