Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-19, 16:39
Flash Gordon

På den gamla goda tiden för 10-15 år sedan var damm ett stort problem. Kunde få göra ren sensorn varje kväll. Det påstods att vissa sensorer blev statiskt laddade och därför drog till sig mer damm.
De senaste 5-10 åren har mina kameror behövt rengöras någon gång per år.
Fast jag har ett råd till er som nu ser ludd damm som flyttar sig på sensorn. Få bort det så fort ni kan. Dessa borstar man kan ladda upp och blir statiska är bra.
När vintern kommer blir det värre.
Tror de flesta vet hur hur dagg skapas runt vissa punkter. När vi tar ut vår kamera i när det är kallt skapa samma sak. Den har innetemperatur och det den luftfuktigheten. Ta direkt av objektivet när ni kliver ut och låt kameran ta till sig den lägre luftfuktighet som är utomhus på vintern. Löst damm kan man lätt städa bort med en statisk pensel. Det som har fukt runt sig kräver städning med en bra svabb och renöringsvätska.
Trodde vi sett det sista av dessa bekymmer. Mina
Fujikameror och även Canon har varit 1000 gånger bättre än hur det var förr.
Så ta bort det där dammet innan det sätter sig.
Att avlägsna dammet med en statisk borste tar några sekunder. Att våtrengöra tar inte så mycket längre tid men kostar mer och ökar risken.
Jag skulle misstänka att Z7 blir mer statiskt laddad och därför drar till sig damm. Eftersom jag inte äger någon sådan kamera kan jag heller inte påstå att det är sant.
Mina Fuji kameror har inte detta problem. Jag fotar ibland på väldigt små bländare. Det är sällan problem med damm.