Tack för bra svar ! Låter logiskt med sunt förnuft , men ingen stora nyheter i sig ,utan mest det jag läst från andra ställen ( utan att jag menar något stöddigt).
Såg jag skrivit fel någonstans , då jag skrivit tar kort med "liten slutare" , givetvis menar jag "liten bländare" men det tror jag de flesta nappa ;)
Har en god vän som mest tar fågelfoto med stora objektiv eller porträtt = en storbländar fotograf , han har aldrig problem med smuts på sensorn .
Har även en annan vän som har varit av samma sorts fotograf som ovanstående men på senare tid ofta hängt med mig på Landskapsfoto , han har på senare börjat pratat mycket på sensor smuts .
Grejen är bara den att jag upplever kraftigt mycket värre med Spegellöst än jag egentligen tror det skall vara .
Kommer ta kontakt med Nikon på Måndag ,kan ju mycket väl vara ett Måndagsex så det passar ju bra ;)
Visar det sig inte vara något fel så kommer jag byta bort 14-30 objektivet och istället använda 70-200 på Z7'an eftersom man oftast har stor bländare med det objektivet . Sedan blir det vidvinkel på D850'a igen = Löst ;)