Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-04, 18:13
cardazio

Goooran skrev: Dessa begrepp används ofta i inlägg där någonting har köpts utanför landets gränser.
Vad är skillnaden, en Nikon z6 är väl likadan (förutom att språkvalen kan variera) var i världen man än köpt den. Har själv ofta köpt elektronik från kända, framförallt japanska tillverkare och då finns det alltid en worldwide-garanti, så det borde inte vara ett problem.
Varför varnas det så ofta för att köpa t.ex. kameror utomlands?
Import - du betalar tull och moms för tillämpligt och huruvida du omfattas av garanti beror på tillverkaren och butiken du köpte från. Svensk konsumentlagstiftning kan du glömma.

Gråimport - du betalar tull och moms för tillämpligt (om du eller butiken betalat denna spelar ingen roll) och huruvida du omfattas av garanti beror på butiken du köpte från. Skillnaden är att tillverkaren troligen inte helgar garantin eftersom produkten och prislappen var avsedd för en annan marknad t.ex. i Kina. Svensk konsumentlagstiftning kan du glömma om inte butiken råkar ligga i Sverige.

Svartimport har jag aldrig hört förr, men gissar att man pratar om smuggling vilket är olagligt. Antingen genom att man klassificerar varan fel eller skriver ned värdet med syftet att undvika tull och moms eller att man köper något när man reser i utlandet och tar med sig nya prylen om i Sverige utan att betala tull och moms (som man ska). Fy...

Sedan finns många som anser att e-infin bryter mot lagen på något sätt för att sälja kameror billigt. Jag tvivlar på att de skulle komma undan med det, utan tror att de köper produkterna där de är billigare (pga ej lika välbeställd befolkning eller regional skillnad produktutformning) eller nyttjar Storbritanniens särställning med gamla kolonin Hongkong.

Jag skulle inte vilja köpa en billigare personbil från en marknad där man gör allt för att pressa priset till den målgruppen med lägre inkomst. Exempelvis är inte stötfångare och andra krockskyddsdetaljer desamma. Kameror lär det dock inte skilja så mycket i. Om ett företag aktivt bryter mot lagen finns en tipstelefon för det.

Om du är importör är du alltid ansvarig för importdeklarationens innehåll och du kan justera denna i efterhand om det är fel värde mm. Om företaget är importör så har de ansvar för att deklarationen är korrekt ifylld.