Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-12, 12:09
Flash Gordon

Studiomats skrev: Just nu har jag inte så många gluggar, har precis investerat i Fujisystemet. Men min tanke är att det kommer bli ett par fasta gluggar. Det jag har hemma nu är deras 100-400 men den kommer jag inte att använda till gimbalen. Sen så köpte jag förra helgen en begagnad Fujinon 14mm 2.8. Har en ide om att jag bara ska små fasta gluggar. Men deras zoom 16- 55 eller vad det nu är är jag lite sugen på också. Så inget är bestämt än hur jag planerar min ryggsäck. Har ju en Canon 5DsR också men där har jag bara zoomar och de är förstora för att hänga på Fujin med adapter. Så små fasta känns rätt för det systemet.
Tack för infon om storlekar, hade ingen tanke på att en normalzoom på en DSLR skulle bli för stort på en stabilisator.
'
Jag har haft 5Ds R och har 5 IV nu samt en drös L-objektiv. Köpte vid ett tillfälle en Fringer adapter. Har provat med alla mina på främst X-H1. Det skiljer mycket mellan de olika Canongluggarna hur bra AF-S fungerar. Vad gäller AF-C har de det gemensamt att det fungerar uselt jämfört med samtliga Fujinon objektiv.
MIn slutsats blev att Canongluggarna bör stanna på Canonkameror. Jag har bara en Canonglugg som kanske får äran att sitta på en Fuji ibland. Det är 85/1,4 IS som är ett fantastiskt porträttobjektiv. Fast det väger 1 kg så vi får se.

När det gäller gimbeln så har de nog samtliga begränsningar. Inte minst vad man kan styra från handtaget. Det är den ena aspekten. Den andra är att det oftast bara är mindre normal och vidvinkel objektiv som fungerar.
Jag har en Zhiyun Care plus gimbel som jag inte alls är nöjd med.
De har ett dokument där de specar vilken kombination av kamera och objektiv man kan använda. Den är oftast väldigt kort. Större och längre objektiv kan man glömma.

Så mitt råd är att försöka hitta en lista från DJI med vilka kombinationer som fungerar med DJI Ronin SC.