Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-14, 21:55
Erik Schalin

Är du fotograf i yrket?
Är du inte det så kan du sälja bilder till privatpersoner som du önskar.

lagen hon syftar till är i syfte för reklam.
Är du fotograf till yrket så kan en porträttbild räknas som reklam för din verksamhet.
Säljer du en bild till ett företag i syfte att de skall göra reklam så är det deras jobb att inhämta en modellrelease av henne. Du kan ju sälja bilden med öppna kort och om hon inte vill skriva på för företaget så behöver det inte utgå någon ersättning till dig heller och företaget använder helt enkelt inte bilden.

Personligen så hade jag sålt bilder på utställningen om det går till privatpersoner.
Sedan hade jag aldrig mer tagit upp ämnet med henne igen, inte heller sålt några bilder till annat håll. Aldrig mer använt henne som modell.
De bilder som inte säljs hade jag rivit sönder. jag hade inte ens funderat på att varken ge dem till henne eller sälja dem till henne.
Nämner hon någonsin ngt i ämnet igen så hade jag raskt raderat alla bilder jag har på henne från alla diskar jag har. Så hade jag inte behövt ljuga om att jag inte har bilderna kvar.
Frågar hon om ny fotografering så hade jag bara hänvisat henne till de andra fotograferna som känner henne och gärna vill fotografera henne.
Frågar hon varför så hade jag helt enkelt sagt att efterspelet blev så tråkigt så att jag raderade alltihop och vill inte ta fler bilder på henne.