Visa ett inlägg
Gammal 2007-05-20, 13:25
magnusekarlson

Re: Sensorregöring, läs detta !!
larsborg skrev:

Jag håller med Magnus Bergh, som skrev:

"Jag har haft min kamera i 1 & ½ år och tagit 10'000 bilder (~19st/dag). Jag byter flitigt mellan 5 objektiv och har ALDRIG någon gång fåt skit på min sensor. Inte ett damkorn.

Ni som rengör era kameror varje månad, vad gör ni med era kameror igentligen?"

Vad gör vi med våra kameror för att beskymra oss, kan det möjligen vara att vi tar olika typer av bilder (eller det kanske ingen har tänkt på :-) ?

90% av mina bilder behöver jag inte bry mig om sensor damm eller skräp eftersom de försvinner in andra helt oväsäntliga strukturer eller inte synns alls, för de resterande 10% är de ett gissel, därför jag håller på med ett macro projekt, höga bländar tal, litet avstånd mellan objekt och "damm", mycket jämna ytor, betraktaren vill titta på detaljerna, dammet täcker stor yta (skala 1:1 eller mer så täcker det samma), skärpning, kontrast justering osv ökar synligheten. Så hellre än att sitta och klona/heala varje smuts fläck så tar jag hellre en ren sensor, flera gånger om!

Så varför se det som , "jag har minsan fotograferat x dagar och aldrig sett ett damm", bra skulle jag vilja säga skit i det då! För de som tar andra typer av bilder och störs låt dem diskutera ett bra sätt att få bort det, eller?

Till själva ämnet dock, själv började jag med swabbs, märkt att det gick åt ett gäng om man skulle få rent nog, ruggigt dyrt, skaffade blåsa, fixade i princip alla normal bilder men inte alltid makro så jag gick över till blåsa plus swab för att få rent nog, gick bra ett tag till, körde en längre makro session och blev vansinning (om ingen redan förståt det på ovanstående text :-) och köpt ett helt rengöringskit från visibledust via nätet. Med swab, låta torka, blåsa, och avsluta med pensling så fick jag äntligen bort nästan allt, LYCKA!

Jag har inte provat deras andra grejor än, så jag har fortfarande damm både på spegel och prisma men vem bryr sig...

Jag har ckså lämnat in en gång till Infocare i Bromma, hyffsat resultat men fortfarande damm i kanterna av sensorn, där är det svårt att få rent hur mycket man än jobbar men priset kontra antal gånger man kan använda rengöringskittet så reserverar jag kamera rengöring till nästa gång man ger sig ut i en öken eller andra dåliga miljöer...