Visa ett inlägg
Gammal 2013-11-11, 22:21
FiCa1

Idé
Har kollat tråden om Nikon Df, Har haft Nikon sedan 1969 (Nikkormat, Nikon F1 Photomic + motor, Nikon F2 Photomic, Nikon FM2, Nikon D50, Nikon D300) och kör f.n. D300 när det behövs. Retro-Nikon - jag hade velat ha en digital F2. Utan AF (utan focus peaking ditt och datt), med helmekaniskt objektiv (= bländar- och fokusring) - en analog kamera rätt och slätt, men utan film. Mitt retroval blev (efter en Fuji X100 = en mycket trevlig och snygg liten sak) Leica M Monochrom, Leican har förutom inställningar av bildkvalitet (DNG, JPEG) och några andra digitala val i menyerna, följande finesser:
- ratt för slutartid
- val av bländare
- val av ISO (extremt enkelt åtkomligt med dedicerad knapp)
- mätsökarfokusering manuellt (enbart)
- eh ... well, that's it

Plus att man enbart kan ladda den med "svart-vit film". Och att serietagningen endast är 2 bilder per sek, dvs. ungefär den hastighet man hann att mata fram filmen med på den analoga tiden. För mig är detta en digital kamera som inte ens är retro - den är designad i stort sett som den har varit allt sedan den kom ut på marknaden i början av 50-talet, bortsett från att man kan utnyttja fördelarna med ett digitalt mörkrumsarbete. Monochrom är så nära analog fotografi som man komma - less is more sometimes.

Nikon skulle enligt min uppfattning haft modet att lansera en lika kompromisslös produkt - varför inte en digital Nikon F1 med det klassiska prismat och med analog hantering? Att sedan sälja huset tillsammans med ett objektiv utan bländarring, är för mig mycket svårt att förstå. Själv hade jag använt huset tillsammans med mitt Micro-Mikkor 55 mm (och favoriten Nikkor 20 mm).

/ FiCa1