Visa ett inlägg
Gammal 2019-01-15, 08:08
iSolen.se

kiwi skrev: Håller med, Johan!

(Grattis till första inlägget förresten! 😉)

Det är nog mest fotografer (och då menar jag »personer som är mer fotointresserade än befolkningsgenomsnittet och som skaffat utrustning därefter«) som reagerar på, och irriterar sig över, att bild- och videokvaliteten inte är efter deras förhoppningar.

Men det handlar ju inte bara om kvaliteten, utan väldigt mycket om det nya perspektivet, om möjligheterna som nu finns tack vare drönare. När jag lägger upp bilder och filmer så är det ingen som reagerar över eventuellt brus i skuggorna eller kompressionsartefakter eller ett begränsat dynamiskt omfång. De fokuserar i stället på det som de finner självklart: Bilden i sig.

Precis som du så har jag en Air. Och även om jag förstås önskar att den vore lika bra som min systemkamera på vissa saker, så kan ingen slå dess litenhet och smidighet. Jag kan inte kasta upp min 5D Mk IV och ta en bild på 100 meters höjd. Men med min Air så kan jag ta en bild därifrån. Och det blir förvånansvärt bra, trots litenheten.

Vill man ha systemkamerakvalitet från luften, så får man antingen hyra en helikopter eller köpa en helt annan sorts drönare. För de finns – också.

/ Kiwi
Macic 2 Pro har enl DJI en stor sensor och då skulle man kunna hoppats att den skulle kunnat leverera som motsvarande t ex en Nikon 1, sånär som på optiken.

Vore kul att se ett test.