Visa ett inlägg
Gammal 2019-09-29, 23:17
Ventures

bach7617 skrev: Tack för svar allihopa! Jag har bara läst någonstans här på forumet att radering i kameran inte är bra för katalogen på kortet – kan väl inte påstå att jag förstår men har ändå hållit mig ifrån det.
Det finns väl normalt ingen anledning att radera bilder i kameran om man inte har platsbrist. En viss risk att man raderar fel bild finns. Fortsätter man fota då så minskar chansen att det går att återskapa bilden man ville behålla.

Själv formaterar jag minneskorten först då de bilder jag vill behålla finns på två andra ställen (i datorn och på en backupdisk). Innan dess fungerar minneskorten som backup.

Normalt använder jag samma kort till samma kamera, eftersom de formaterats för den kameran. Kortet får ju namn efter kameran. Men praktiskt har det mindre betydelse då jag ställt in filnamnet så jag kan se vilken kamera (jag använder två olika nikonhus) bilden tagits med. Exif-datan finns också.

Hur kameran hanterar kataloger och filnumrering kan vanligen ställas in i kameran.

Att ta med sprillans kort på en resa kan ju vara en risk om de inte funkar när man är på plats. Normalt är märkeskort stabila. Ett av mina Sandisk Extreme CF-kort började nyligen uppföra sig opålitligt efter flera års användning, så det skulle inte få följa med. Med dubbla kortplatser brukar det ordna sig ändå om ett kort havererar.
Det är i alla fall bra att ha med sig minneskort på resor för det är inte säkert att det går att hitta rätt sort att köpa dit man kommer (har ett Kingstonkort som jag fick köpa i Barcelona) :).