Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-18, 15:49
Gabbsan

Tony johansson skrev: Skulle tro att om målet är att lära sig (tekniken bakom) fotografering, är väl böcker ett bättre alternativ, än tidningar !? Själv har jag avslutat alla prenumerationer (utom på en), då de flesta är så väldigt koncentrerade på nya kameror och tekniktester. Jag är av den uppfattningen att (i mitt fall) spelar det ingen roll om jag köper en nyare kamera (eller gluggar) än det jag redan har, då begränsningarna i mitt bildskapande inte ligger i tekniken (hårdvaran), utan begränsningen ligger hos den som (för det mesta) befinner sig bakom sökaren, i mitt fall jag själv.

Så mitt tips är att satsa på några bra böcker istället för att bara (luras att) köpa nyare prylar, i tron att det på något sätt skulle få en (medioker) amatör att få till bättre bilder, det är bara att lura sig själv, (tycker jag i alla fall). Naturligtvis utgår jag från mig själv, för tydlighetens skull.

Det som kommer att ske är att man tar likadana bilder som med den äldre utrustningen, men med en nyare (och dyrare) kamerautrustning. Bildresultatet skulle säkert inte gå att urskilja ens för ett tränat öga, mellan den nyaste och en kamera som har ett tiotal år bakom sig, om dom var tagna av samma fotograf vid samma tillfälle och på samma motiv, utsnitt, upplösning, och övriga inställningar.

Jag skrev inledningsvis att jag avslutat alla mina prenumerationer utom en, och vilken är det som jag fortfarande prenumererar på, kanske den uppmärksamme frågar sig !? Jo, jag prenumererar på en tidskrift som heter CAMERA NATURA av i huvudsak två skäl; Mitt fotografiska intresse är (tyvärr) ganska begränsat till natur och landskapsfotografi. Det andra skälet är att CAMERA NATURA är så underbart befriad från allt vad teknik heter, och man koncentrerar sig på BILDEN istället, och därför har jag valt att fortsätta min prenumeration på nämnda CAMERA NATURA.

Precis som TS är inne på, så finns det mesta man kan tänka sig behöva på nätet, och om hon vill spara en slant vill jag slå ett slag för en sajt som heter https://photographylife.com/ (på engelska). Där finns nog det mesta hon behöver för att utveckla sin teknik inom det fotografiska (och även en massa tester), helt kostnadsfritt. Prenumerera på photographylife (kostnadsfritt) och lägg dina pengar på CAMERA NATURA istället ;-).
Ja helt klart är böcker bättre om man rent ska lära sig. Eller ännu hellre kurser (som ej finns att hitta i närheten heller såklart :/) Men jag är intresserad av ett magasin/tidning för det är viss del underhållning och viss del lärdom av saker jag kanske annars inte skulle kollat upp. Något mer avslappnat jag kan sitta på soffan och bläddra igenom, det man egentligen har sådana tidningar till. Dock brukar det väl finnas artiklar ibland där de som inte är super erfarna kan lära sig något. Jag är inte heller särskilt intresserad av kamera- och utrustningstester, sådant kollar man väl upp vid de få tillfällen man är intresserad av något nytt.
Camera Natura låter ju intressant då mitt intresse också ligger i naturfoto, ska kolla upp den. :)