Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-26, 22:23
MrKarisma

Analogt: Minolta srt 101 med rokkor mc 50mm 1.7. Gud vad jag älskade att fota med den kameran! Men den gick sönder efter 2-3 år, så jag köpte en till, och en till och en till och en till osv.. Efter 5 försök gav jag upp. Minolta srt101 är inget kvalitetsbygge tyvärr. Men fy sjutton vilken underbar kamera, när den fungerade dvs..

Digitalt måste jag nog säga Nikon D5000. Bar den på axeln i över 5 år med nikkor af-d 35mm/2.0. Den 12mp sensorn alltså! Så underbart lättredigerade raw-filer och dessutom var den "iso-lös" så allt man behövde göra var köra den på iso 100 och ställa in exponeringskompensationen på -1 till -5 och bara köra! INGA UTFRÄTTA HÖGDAGRAR! Den var otrolig! 35mm objektivet har jag kvar men det håller på att falla isär! Haha! Köpte mig en D600 för atr ersätta den, men där fick jag mig en kalldusch, visst hade den också bra dynamiskt omfång, men den var INTE iso-lös vilket jag på D5000 verkligen utnyttjade till MAX!

Så idag kör jag jpegs med X100F. Underbar kamera, men jag bara lyckas aldrig bli nöjd med kontraster/färger från dom raw filerna i ACR.. so jpeg it is!