Visa ett inlägg
Gammal 2013-07-03, 13:17
joakim d

Bra att det löste sig, jag var på väg att föreslå en sådan lösning när fotosidan.se försvann.

Vad jag vet så finns ingen maxstorlek och dessutom är det egentligen inte en fil utan en map med massa undermappar så jag gissar att den kan fyllas rejält. Det finns inget samband mellan cachen och previews så de påverkar inte varandra om den ena fylls på eller töms. Vad jag vet så finns det bara ett sätt att hålla nere storleken på preview katalogen och det är att rensa 1:1 previews vilket kan göras via Library->Previews->Discard 1:1 Previews... eller så kan man per katalog sätta att de ska rensas periodiskt under Catalog Settings->File Handling. (jag kör den engelska versionen men du hittar säkert).

Det finns i och för sig ytterligare ett sätt och det är att ha flera små kataloger istället för en stor vilket ger mindre preview kataloger och kanske även snabbare läsning/lagring av previews. Jag skriver kanske för att dels är det många andra faktorer som spelar in och dels har jag aldrig testat, jag tycker det är bekvämast med en katalog och jag har inte så mycket bilder i min jä,fört med många andra.