Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-24, 17:52
Worley

snap01 skrev: du hittar symbolen inställningar att göra i raw konv under symbolen med kameran där kan du dels hitta profiler o sedan ställa om det som du vill ha det sedan sparar du din nya camera raw inställning o får ett bra grund för dina bilder så dels går det snabbare o du behöver inte ändra alla bilder hela tiden.

Det finns även mängder med preset bla vsco gör bra sådana speciellt om man kör mycket hudtoner o vill ha ett snabbt flöde.

Sedan så kan du ändra inställning i din kamera allt från vitbalans till kamerans olika profiler som du dels kan ställa in med tex mer mättnad osv.
Jag själv föredrar att göra min inställning i ras konv o sedan spara den har olika inställningar beroende på motiv vad jag har fotat för något precis som man gjorde på filmtiden då valde man tex astia för porträtt o velvia för landskap osv o dom hade helt olika karaktär.

Dom flesta proffs kör med PS o LR o inte capture one som är typ dedikerad för phase one bakstycken o mest gjord för studio fotografering i den miljön är den bra annars anser jag PS bättre o det gör dom flesta annars skulle capture one sålt mer.
Lite förenklat.

Capture One har den bästa raw-converteraren, vilket är visat i tester. Men det är inte direkt ett smidigt program att redigera i.

En lösning, som jag använder är att öppna råfilen i Capture One, göra lite grundinställningar och sedan exportera en PSD-fil till PS eller LR för redigering.

Sedan är det ju som sagt känt att Canon har lite varmare färgton än Nikon, men allt kan justeras efter smak.

överlag har dock Nikon bättre sensorer och objektiv än Canon i dagsläget. Så om man får möjligheten att starta om med ett helt nytt system så är Nikon det bättre alternativet.