Visa ett inlägg
Gammal 2016-12-27, 13:39
peber

Jag har för några veckor sedan varit i Krugerparken (Sydafrika) på safari. Det var en del av en längre resa så jag fick kompromissa med utrustningen lite grand. Men jag hade med mig:

Canon 5dMkIII (fullformat alltså :) )
EF 70-200 2,8 IS MkII
Extender 1,4 MkII
EF 24-70 2,8 MkII

Det jag använde var 70-200 med extender, 24-70 låg nästan jämt kvar i säkerhetsboxen på lodgen; de få bilder där jag behövde vidvinkel tog jag med mobilen istället... :) Detta mycket beroende på att jag bara hade ett hus. Det finns motiv för vidvinkel men i alla fall för min del var de få.

Mitt råd till dig:

Om du vill använda mer än ett objektiv, ta med dig båda kamerahusen. Det är ingen hit att byta optik i naturen, där är dammigt! Vi hade dock tur med åskskurar på nätterna som band dammet...

Om du har råd, skaffa 100-400! Nu har du ju iofs "förlängningsfaktorn" i dina kameror till skillnad från mig som hade fullformat men jag skulle ha velat haft lite mer räckvidd. Annars är ett 70-200 med extender en bra kompromiss, räkna dock med att behöva beskära bilderna en del ibland. Om du inte väldigt gärna vill utnyttja det korta skärpedjupet i ett 300/2,8 skulle jag skippa det (det här får jag säkert mothugg för... :) ). Jag körde nästan konstant med bl 5,6, gav "lagom" skärpedjup...

Mina 2 ören... :)

Och, grattis till presenten! Det lär bli ett minne för livet...