Visa ett inlägg
Gammal 2016-12-28, 23:10
mkaudio

Josef430 skrev: 100-400 kommer du att ta flest foton med och det tycker jag du ska ha på 7D MkII. På andra huset är det helt OK med ditt Tamron 17-50. Det är lätt att glömma att ta bilder på landskap, medpassagerare, guider, bilar, lodger, blommor, fjärilar, ja allt som gör att du kan skapa en bildberättelse eller en fotobok när du kommer hem. Beanbag är ett måste och den kan du fylla med ris på plats i Afrika. En eller två tunna påsar att stoppa kameror med monterade objektiv är också bra för att skydda mot damm. Blåsbälg och rengöringsattiraljer är nödvändiga. Har du grunnat på hur du ska få hem dina bilder? Det är ju bra att ha en back-up, så att filerna inte kommer bort. Vi reser aldrig någonstans utan dator, då kan snabbt få en back-up och man kan även titta igenom sina bilder så att man ser att skärpan och exponeringen sitter som den ska.
Min ryggsäck väger oftast 15-16kg och bara en gång har jag varit tvungen att stoppa fickorna fulla på den fotoväst, jag brukar ha på mig för säkerhets skull. Du kommer att ha en fantastisk resa, lycka till.
Att använda båda husen är grundtanken. Att få hem bilderna är nog den klurigaste frågan. Att ta med laptopen och köpa en eller två externa hårddiskar och spara på eller köpa på sig en massa minneskort för att slippa ta med datorn. Fast tar jag med den kan man kanske om orken finns redigera bilderna på flyget hem.
Rengöringskit är redan i kameraväskan.