Visa ett inlägg
Gammal 2019-09-21, 06:12
Flash Gordon

alfin skrev: Verkar som om Fuji inte klarade av att göra en 33/1.0 utan att den blev gigantisk och vägde över 1,3 kg, så nu satsar de på en 50/1.0 istället.

https://www.fujirumors.com/fujifilm-...-do-you-agree/

För mig en mindre intressant brännvidd, så då sparar man de pengarna! Inget ont som inte har något gott med sig.
Det var intressant att se hur stort och tungt 33/1 blev när R&D gjort sitt.
Nu har de tydligen målet att en 50/1 skall väga runt 900 gram. Frågan är om det får stabilisering. Troligen inte.

Det kommer då bli ungefär som mitt Canon EF 85/1,4 IS som väger 1 kg exakt.
Fast det har stabiliseriing vilket ju är en stor fördel. Även på en 5D är det en riktig klump. På en Fuji kamera känns det ändå mer. Jag har kört 85/1,4 med Fringer adapter på min Fuji X-H1. Jag sätter gärna på batterigreppet då för att få lite mer balans. Annars känns det väldigt framtungt. Det blir vänsterarmen som i princip ta upp hela vikten om man inte har greppet på.

Jag kommer aldrig köpa ett 50/1 utan stabiliserig. MIn lösning för porträtt är endera 50-140/2,8 eller 80/2,8 OIS som båda också fungerar väldigt bra med 1,4 konvertern.

Fujinon 80/2,8 väger redan det 840 gram och är i sig en klump fast har det dubbla användningsområdena makro och porträtt mm.