Annons

Trött på "skitbilder"

Produkter
(logga in för att koppla)

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det ligger nu en länk till artikeln om meningen med album, dels på Egna album-sidan och på sidan där man laddar upp en ny bild. Vi får se om det hjälper något.
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
Tja, inte lär jag lägga upp några bilder med tanke på den pretentiösa och elitistiska stämningen...

Jag är bara en lycklig amatör - även om jag räkar livnära mig på min hobby!
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Eftersom du livnär dig på din hobby så gäller inte artikeln för dig. Du har redan förstått tanken med bilder. Vi är tvungen att sätta upp lite regler, men regler är till för att brytas.

Kom igen, visa lite bilder nu.

Hälsningar
david
 

walter-g

Aktiv medlem
Jag håller med.Kanske inte skitbilder men inte tillräckligt bra.Dessvärre finns dom tendenserna i många etablerade fototidningar också.Alltså-bilden bör vara något alldeles extra... för inlägg.
 

Uffe/Gävle

Guest
Ang "skitbilder"

Det kommer nog inte att bli några bilder upplagda från mej,inte för att dom är dåliga (persolig åsikt) den bild som man gör sig besväret att lägga upp är ju ändå den som på något sätt har ett värde för den som tagit bilden.Då känns det lite surt att bilden skall avfärdas som en "skitbild,även om jag inte tar bilder på vatten i motljus så passar jag mej för att avfärda dom bilderna som "skitbilder"
 

ErikB

Aktiv medlem
Jag måste nog också hålla med om att många bilder verkar vara uppladdade utan eftertanke. Egentligen är det ganska enkelt, tycker jag. Svara på de här två frågorna innan du visar en bild - här eller någon annan stans.

1) Varför vill jag visa den här bilden?

2) Vad har betraktaren för utbyte av bilden?

Svaret kan mycket väl vara: 1) Jag är nybörjare och vill ha konstruktiv kritik, 2) För att öva sig på att se bilder och ge kritik. Men det kanske är en bra ide att förklara detta i bildtexten! "Jag är nybörjare och vill gärna ha goda råd"

Fel svar är däremot: 1) För att jag minns hur häftigt det var när jag tog bilden, 2) Bilden är ointressant utom för de som var med.

Fel svar är också: 1) För att jag hade den liggandes, 2) Ingen aning, det har jag inte tänkt på.

/Erik
 

Uffe/Gävle

Guest
ErikB

Då skulle det ju vara bra om man fick upp de du skrev att att läsa ,så att man innan bilderna lades upp kunde ställa sej dessa frågor.
Då skulle säkert någon slippa ondgöra sig över "skitbilder".
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ulf, det är precis det man får. På uppladdningssidan finns en länk till artikeln. Gör inte så stor sak av det. Ladda upp om ni vill.

Hälsningar
David
 

sunshine_cm

Ny medlem
Vågar man visa sina bilder här?
Jag är rena nybörjaren och jag vill inte börja min "hobbykarriär" med att bli sågad för en bild som för mig betyder mycket. Givetvis är det så att alla har olika smak, men vem har rätten att avgöra om ett foto är en "skitbild"? Jag håller med om att man inte ska mass-ladda upp bilder. Men det viktiga är att ge konstruktiv kritik.
Tack för en bra sida

/Carola
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ladda nu upp era bilder men börja med att fåtal utvalda. Det ytterst få som ger hårda kommentarer, så det är bara att prova.

Hälsningar
David
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
Det finns två anledningar till att jag inte kommer att ladda upp bilder. En praktisk och en självisk.

1) Jag fotograferar endast dia och har ingen diaskanner. Det lilla jag fotar digitalt är som "fest- och semesterfotograf".

2) Bilderna jag producerar i jobbet är vad jag skulle vilja kalla dokumentära och försöker inte på något sätt göra anspråk på att vara konstnärliga. Jag försöker alltid göra det bästa enligt de givna förutsättningarna, precis som varje sann yrkesman, men de publikationer jag producerar för tillåter inga större utsvävningar. Och även om de tillät det så är jag fortfarande ingen konstnär.
 

spn

Aktiv medlem
Dåliga bilder.

Hej
Har sett Gunnar bilder. Inget fel på alls.
Där emot råa jag utför att jag tyckte en bild kass men publisera bilden ändå. Teamet tyckte bilden var helt ok.
Så frågan är när en bild är dålig.
 

Elwood Blues

Guest
Hans - Jag tror inte du bemödade dig med att läsa mitt inlägg. Jag sa inte att jag tar tekniskt dåliga bilder - det skulle aldrig mina uppdragsgivare betala för. Däremot vill jag inte göra sken av att vara "konstnär".
 

Dog

Ny medlem
Ny medlem på fotosidan.

Som ny medlem och oerhört fotointresserad skriver jag mitt första inlägg. Har ännu inte lagt upp några bilder och efter denna läsning på forumet vet jag inte om jag vågar.

Jag tar en massa bilder som jag är nöjd med och alldeles för många som jag helst vill kasta.

Mitt problem är: Jag var och fotograferade på min väns bröllop. Jag är inte speciellt nöjd med någon av bilderna men min vän var helt salig. Det var det bästa han sett och oj vad glad både han och hans fru var. De satte ut en i tidningen till och med. Och valde en som jag ratat totalt. Men jag sitter och funderar på hur jag misslyckats med skuggor, färger när jag använde färgrulle, komposition och ja allt som kan gå snett när man inte riktigt behärskar allt.

Jag skulle vilja lägga ut bilder jag tagit just för att få dem kritiserade och höra omdömen av andra medlemmar som har samma intressen. Även när jag inte är helt nöjd med bilden just för att få reda på vad jag gjort för fel.
Att lägga upp bilder och få dem risade eller rosade är ju en del av sidans syfte, eller?

/ Kim "seriös hobbyamatör" :)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Du har fattat precis! Det är precis dessa bilder som skall laddas upp och dessa frågor / svar som skall redas ut.

Ladda upp ett par av dem, skriv en kommentar om dem för att du skall få bättre svar än: "fin bild".

Välkommen!!

Hälsningar
David
 
ANNONS