Annons

Kodak vs Ilford

Produkter
(logga in för att koppla)

Petter Lind

Medlem
Hallå!

Jag har fram tills nu i huvudsak använt t-max och tri-x film. Testade iofs Efke vid ett tillfälle, men 400 filmen hade ju ett fruktansvärt korn...så den gav jag snabbt upp...
Men iaf så funderar jag på att testa lite Ilford. Jag tycker framförallt att FP4 plus låter spännande, men också delta-filmerna verkar bra.
Nån som har erfarenhet av Ilford och som har jämfört med Kodak? Jag vill gärna veta vilka av Ilfords filmer som är att föredra och vilka skillnader det finns mellan dem.
Jag vill också veta hur filmerna är jämfört med Kodaks filmer.

Petter
 

FredrikB

Aktiv medlem
Jag "växte upp" med Tri-X, på den tiden (70-tal) fanns det nästan inga alternativ vad gällde snabba svartvita filmer. Tri-X var outstanding i den divisionen.

Prövade T-max 400 när den kom, men blev aldrig riktigt god vän med den. Gillade inte gråskalan, trots att jag försökte med olika framkallare.

Körde Fujis Neopan 100/400/1600 ett tag, mycket trevliga filmer, men nu har jag kört Ilfords Delta 400 (och en del 100) de senaste åren och trivs väldigt bra med den.

Vill Du ha lite grovkornigt resultat med skarpa korn kan Du framkalla i Agfa Rodinal (späd 1+25), annars kan Du framkalla i D-76 eller motsvarande.

Jag tycker Delta-filmerna ger lättjobbade negativ för det mesta. Köp 30 metersspolar och ladda själv så blir det rätt bra ekonomi i det hela också!

/Fredrik
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag har inte använt så många olika svartvita filmer. Men jag gillar delta 400 från illford så bra att jag inte funnit någon anledning att använda någon annan.

/Maverick
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag är också väldigt förtjust i Delta 400. Däremot gillar jag inte HP5 (också 400 ISO) lika bra. Kanske beror på framkallaren, som i mitt fall var D76. Just nu använder jag mest Tri-X, eftersom jag fick tag på det billigt.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Dyra???

Dyrt med svartvit film? Var handlar du?

Om du bor i Estocolmo finns det ett snabblabb på Norrtullsgatan vid Odenplan (ett litet hål i väggen) som ofta har T-Max för 25 kr rullen, även vid köp av enstaka rullar. Och Scandinavian Photo och de andra nätnasarna brukar ha liknande priser, men då ofta knutet till en viss mängd.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Måste nog ta tillbaka det där om HP5. Har just varit och kopierat en bild från ett sådant neg och det var inte så tokigt. Ganska kornigt dock.
 

Petter Lind

Medlem
Jag syftade mest på delta filmerna. T-max och ilfords vanliga filmer är billiga, 25-30:-.
Jag har dessutom en affär här i Skåne som säljer utgången film för 10:- styck, bara att frysa in, helt ok att använda.
Delta filmerna kostar 45:- styck på Scandinavian utan mängdrabbat, köper du 10 st kostar de 39:-...
Inte så billigt?!?
 

goeran

Medlem
Du har funderingar på FP4 - låter bra.Exponera efter rek. index 125 och framkalla i Ilfosol. Det är en klassiker, fr.a. för mjuka porträtt och höstlandskap med härligt, skönt släpljus. Du får fina högdagrar, superskarpa bilder med mycket fint korn som tål att förstoras rejält. Men som alltid gäller det ju att hålla still på kameran... om du som jag helst fotar på frihand.
 
ANNONS