Annons

Plåta vin

Produkter
(logga in för att koppla)

Egel

Aktiv medlem
Hejsan

Jag skall dokumentra vinsamling där det viktiga är att se nivå i flaska och kunna läsa etikett. Jag har nu gjort en test och har använt 1 pro compakt mot bakgrund på full effekt (står på höger sida straxt framför flaskorna riktad mot fond) och min blixt med bouncer som upplättning på framsidan av flaskorna. Problemet är att vissa flaskor är så gammla och mörka att nivån inte syns. JAg skickar med en bild som ex. Där syns det klart och tydligt på ena flaskan och de andra syns nivån inte alls. Någon som har tips om hur man kan lösa detta problem?

Pelle
 

Bilagor

Stegge

Aktiv medlem
Kanske om du placerar lampan snett bakom flaskorna i stället så att de lyser igenom mot dig.
Samt en reflektor på andra sidan om lampan mot flaskorna så att lampans ljus både går igenom flaskorna och reflekteras tillbaka av reflektorn.

Det är bara till att testa lite olika varianter.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Se till att få tid på dig, ca 1 dag/2 flaskor. Drick sedan ur vinet i den takten så kan du fotograrera dem upp och ned utan kork och ingen är i tvivelsmål om hur mycket de innehåller.......
Nähä, inte det. Skulle tro att du i vissa fall får lösa det med två bilder/flaska. Är glaset mycket mörkt måste du nog offra etikettens utseende på en bild och ha genomfallande ljus för att kunna visa nivån. Visst kan man ordna så att både nivå och etikett syns men då kan det bli fel uppfatting om vinets färg.....skulle tro att de hugande sommeliererna är känsliga och kitsliga på sådant.
Lycka till!
Us
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Först en dum undran, de som är helt fyllda blir ett problem att se ytan på, det finns ju ingen. Då är väl endast färgen man kan gå på?

Vad ger det för effekt om du belyser flaskan underifrån och bakifrån?

Roine
 

Sumpen

Aktiv medlem
Ett tips är att om du belyser bakifrån, eller snett ifrån sidan/bakifrån, så bör du skärma av ljuset för objektivet med en svart skärm + använda ett bra motljusskydd för att förhindra ströljus, kontrasten kan bli lidande annars.
 

Linslus

Ny medlem
Om du ställer flaskorna mot en bakgrund tex en neutral vägg som du belyser med två lampor, en tredje lampa belyser en reflexskärm till höger framifrån. Och sedan från vänster framifrån en svart skärm. "Prova"
 

Egel

Aktiv medlem
Tack för alla svar. Den svarta skärmen som "sumpen" föreslår, förstår jag inte riktigt hur du menar. Kan du förklara lite mer?
 

Egel

Aktiv medlem
kan förtydliga lite. På dessa flaskor ät de inte fyllda upp under sigillet (flaska 1 och 3). Korken sticker ner en bit under det gissar jag. Annars är de nog historiens kortaste vinkorkar ;-)
 
ANNONS