Annons

Gamla Mamiya RB objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Det ryktas att de äldre objektiven till Mamiya RB inte är så skarpa.

Är det någon som har praktisk erfarenhet av objektiven som kan kommentera detta?

Hälsningar

Fredrik Persson
 

jansta

Aktiv medlem
Skarp optik

;) Jag har jämfört Rb optiken med RZ och Hasselblad Jag anser att Mamiya optiken är den skarpaste av detta skäl att jag vill ha skarp optik valde jag bort Pentax 67 då den är softad. Fint vi mode men jag vill ha den där riktiga skärpan så att du ser trådarna i tyget. Som sagt ett av de skarpare enligt min åsikt
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Hej Jan,

Tack för ditt svar.

Jag köpte en gammal RB67 på öppet köp och gjorde några enkla tester.

Objektivet var en gammal 90 C. Kameran var underbar att använda trots att den är stor och trots att den har separat frammatning av filmen på magasinet. Foematet gillade jag också. Jag har kört med 6 x 6 i 20 år men det här passade mig faktiskt bättre.

Trots detta lämnade jag tillbaka kameran. På största bländaröppningen var den faktiskt rejält oskarp. Jag kan ha fått ett måndagsexemplar iofs. Men jämfört med 75:an på min Mamiya 6 var den väldigt oskarp.

Jag tycker definitivt att Hasselbladsobjektiv med samma ålder som den gamla Sekor 90:an är skarpare på största bländaren.

I vilket fall som helst gillde jag både kamera och format. Det får bli en RZ eller modernare RB istället. Men hur är det.., är nyare Mamiya RB/RZ objektiv skarpare?

hälsningar

Fredrik Persson
 

Leifen

Aktiv medlem
Hei Fredrik P....

Har jobbet med Mamiya i ca.13 år.Det er absolutt
ingen ting og klage på.Når det gjelder Mamiya
produkter.Dette som du henviser til,er bare noe
tull.......
mvh...leif
 

Leifen

Aktiv medlem
Hei Fredrik P....

Har jobbet med Mamiya i ca.13 år.Det er absolutt
ingen ting og klage på.Når det gjelder Mamiya
produkter.Dette som du henviser til,er bare noe
tull.......
mvh...leif
 
ANNONS