Annons

Suddigt i skannern

Produkter
(logga in för att koppla)

maggan

Aktiv medlem
Finns det någon som vet vad jag gör för fel när jag skannar in mina bilder.

Kortet har bra skärpa och tydliga färger, men när det har gått via skannern till datorn så är det suddigt och har liksom en film över färgerna.
Jag har putsat skannern och försökt göra på olika sätt med samma resultat.

Vad gör jag för fel?
 

Maverick

Aktiv medlem
Vad är det för scanner och typ av scanner? Vilket filformat är det? Och har det alltid varit såhär eller har det blivit så på senare tid?

/Maverick
 

maggan

Aktiv medlem
Det är en flatbädd.
Heter Hewlett Packard Scan Jet 5200C
Filformat vet jag ej, hur tar man reda på det.

Det har alltid varit så.
 

FredrikB

Aktiv medlem
Hej,

Kan det vara så att bilden direkt efter inskanningen visas i förminskat skick p g a filstorleken, kanske i ratio 1:10?

Pröva att ändra storlek på bilden så att den passar in på skärmen i storlek 1:1, t ex 600x400 pixlar.

När jag scannar svartvita bilder på min CanonScan 650 kan jag få en grå "slöja" över bilderna när de visas i ratio 1:10 (eller mera) direkt efter att de är inskannade. Detta försvinner dock när jag ändrar storlek på bilden eller zoomar ut till full storlek.

/Fredrik
 

julgus

Aktiv medlem
unsharp mask...

brukar behövas efter scanning.. görs i något bildbehandlingsprogram där färgerna också kan justeras.
 

tretjak

Avslutat medlemskap
HP

Hej.
Jag får också dåligt resultat när jag skannar bilder. Det är ingen riktig skärpa i dem + att de är grumliga. Troligen är det scannern som inte är tillräckligt bra. Jag kör med en HP Scanjet 4200 C. Nån som har förslag på en scanner som ger bra resultat i prisklass 1000-2000 Kr?
 

UbbeM

Medlem
Bra scanner för rimlig peng

Ska du göra ett bra köp när du handlar skanner ska du köpa en Agfa Snapscan e50, eller den nyare modellen e52. Fick otroligt bra kritik i tidningen "Ljud & Bild", prestanda i stil med flera gånger dyrare skannrar. Priser på en e52 är ca 2200:-. För det priset får du alltså en flatbädds-skanner av mycket hög kvalité som dessutom har så hög upplösning att den skannar dia som en billigare diaskanner.
Den är helt enkelt överlägsen alla andra skannrar i samma prisklass, och även om man dubblar priset... KÖP!!!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: HP

tretjak skrev:
Hej.
Jag får också dåligt resultat när jag skannar bilder. Det är ingen riktig skärpa i dem + att de är grumliga. Troligen är det scannern som inte är tillräckligt bra. Jag kör med en HP Scanjet 4200 C. Nån som har förslag på en scanner som ger bra resultat i prisklass 1000-2000 Kr?
Enligt min erfarenhet är det väldigt sällan en flatbäddsscanner är för dålig, om det inte är en gammal härk släppt samma år som filmen G. Brus brukar det finnas, som kan framträda i stora ytor med samma färg, t ex himlar. Men inte "oskärpa" och "grumlighet".

Det är oftare det handlar om teknik och framförallt efterbehandlingen.

Det är viktigt att man scannar i hög upplösning, även om slutmålet är en liten bild. Då suger man ut mer information ur bilden som kan användas vid interpolering och färgförändringar i Photoshop. Och glöm inte som sagt att lägga på oskarp mask. Ingen scanner, inte ens trumscannrar för flera hundra tusen, lämnar ifrån sig skarpa bilder utan att man kör oskarp mask. Det hänger liksom ihop med det digitala.

PS. Det finns ett undantag från regeln om icke-dåliga scannrar, och det är de som inte har CCD-teknik utan den där andra som jag inte kommer ihåg vad den heter. Känns igen på ett grönaktigt ljus och att det brukar stå Mustek på lådan. Jag testade en sån en gång och den var *dålig*
 

tretjak

Avslutat medlemskap
Exempel

Hej.
Jag tror inte det stämmer att bilderna nödvändigtvis måste scannas som stora bilder och sedan krympas ned. Jag hade tidigare en HP Scanjet 4C, från 1995 (!) och med den scannade jag bilder i litet format direkt och fick kanonkvalitet.

Se nedanstående grumliga bilder scannade med HP Scanjet 4200c (på alla bilder har jag lagt till oskarp mask)
http://www.luffa.nu/operation/1.jpg
http://www.luffa.nu/operation/8.jpg
http://www.luffa.nu/operation/7.jpg
http://www.luffa.nu/operation/23.jpg
 

maggan

Aktiv medlem
Tack Fredrik B

Jag har följt dina råd angående inställningarna, och nu blir bilderna nästan lika bra som orginalen.
Tack så väldigt mycket för bra råd.
Hälsningar Margareta
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Billig scanner

Jag kan varmt rekomendera Agfa Snapscan e-50. Jag scannar mest dia för användning till hemsida. Har även scannat in på hög upplösning och printat ut på vanligt ritpapper med utmärkt resultat.(HP deskjet 950 -ca 2300 kr). Bifogar en avläst diabild inläst till 75 dpi (låg upplösning)och sedan justerat färger skärpa och kontrast i Paint shop pro.Ett hyfsat bildbehandlingprogram för en relativ billig penning är Paint shop pro- ca 1700 kr. Du kan ju även använda det gratisprogram som medföljer men detta har inte samma möjligheter till justering av bilderna.
 

Bilagor

tretjak

Avslutat medlemskap
AGFA = kung

Hej. Problemet med suddiga bilder är löst. Slängde ut min 1 år gamla HP och köpte en AGFA Snapscan E52 och resultatet är klockrent. Mycket nöjd är jag och aldrig mer suddiga bilder!
 

NixXxoN

Aktiv medlem
agfa e 50

jag sitter på en agfa e-50 o när jag ska scanna dia så envisas den med att sätta dom som svartvita och så blir bilderna grymt korniga, har inga problem med negativ. underligt:(
 

kaw

Aktiv medlem
Mer skärpeproblem

Den bifogade bilden visar först hur hela det skannade (610 dpi) diat ser ut - förminskat i Photoshop LE utan någon skärpning.

Därpå följer bilden i lagom webb-storlek, nu dock skärpt med värdet 25 och radie 1 både före och efter storleksminskningen.

Till sist bilden i det format som blev med 610 dpi.

Som jag uppfattar det räcker inte skärpan som min skanner ger till för att få en distinkt bild till webben. Det tragiska är bara att det är en dubbelt så dyr skanner som den tidigare demonstrerade Agfan... Ska verkligen en Minolta Dimâge Scan Dual (äldre varianten) vara så dålig? Kan ju lägga till att förmågan att skanna mörkare toner och färgåtergivningen över huvud taget är usel.
 

Bilagor

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
En Scan Dual räcker definitivt till för bilder på webben och mycket mer. Jag tror bara du måste se över din teknik. Scanna i högre upplösning och dra ner i Photoshop. Gör alla färgkorrigeringar och dylikt på den högupplössta bilden - varje färgförändring kastar bort information, så det gäller att ha många toner att leka med. Sen tycker jag att 25% oskarp mask är väldigt lite, mer än så får du nog kräma på.
 

kaw

Aktiv medlem
Jag har testat att skanna i högre upplösning och att skärpa mer och med annan radie (för högupplösta bilder). All färgförändring har jag alltid gjort på den högupplösta bilden.

Bifogar en oskärpt bild med resultatet från 610, 1219 respektive 2438 (max) dpi. Jag lyckas inte få min ett skarpare resultat för min bild till webben med hjälp av den högupplösta bilden.

När jag testat att skärpa mer än 25% på oskarp mask har visserligen bilden blivit skarpare, men inte i närheten så skarp som jag vet att bilden kan vara. Dessutom påverkas pixlarnas "sammanhang" på ett onaturligt sätt och bilden blir svårare att komprimera bra med JPEG.

Hur ser era bilder ut då de kommer från skannern - och hur mycket skärper ni dem?
 

Bilagor

Tonyeagle

Aktiv medlem
exempel på scannat resultat

Hej hopp i den digitala djungeln.
Bilden nedan är en del av ett 24x36 dia. Diat är avläst med 600 dpi till en bild med upplösning 150 dpi. Den vänstra är helt obehandlad och endast ändrad i storlek till 75 dpi. Den högra är först kontrastjusterad och sedan minskad till 75 dpi (Bildskärmsupplösning), Därefter är bilden skärpt. För det mesta använder jag Paint shop pro´s "Sharpen" + eventuellt "edge preserving smooth" - styrka 1, vilket jag tycker fungerar bättre än oskarp mask. Denna bild är dock skärpt med oskarp mask radie 2 - styrka 75. I Paint shop pro blir det alltid bäst då jag skärper bilden som det sista momentet.
 

Bilagor

ANNONS