Visa ett inlägg
Gammal 2010-04-07, 12:19
lofling

photoboy skrev: Jag håller med om att vissa inlägg är lite urartade.. men det som ändå är intressant att diskutera är:

- Om begreppet användes även av andra fotografer innan Brigitte fick det registrerat, och om det var så, varför kan man skydda sådana begrepp via PRV?

- Om begreppet var registrerat av det franska företaget redan innan Brigitte registrerade sitt skydd, och vad som då gäller.

- Brigitte har skyddat begreppet som en vara/produkt, gäller skyddet då även för tjänster med liknande namn?

- Får man erbjuda tjänster som heter något annat än 'Secret Box' men i en beskrivning berätta att 'Denna tjänst är en fotografering liknande 'For Your Eyex Only', 'Budoir', 'Romantic Box', 'Secret Box'.

Anledningen till att så många snöat in på hur begreppet stavas och används är kanske på det sätt hon skriver till folk och ber dem rensa bort uttrycket i all text i bloggar osv. Därför är det ju bra att utreda exakt vad som gäller. För övrigt håller jag verkligen med om att Brigitte är en otroligt skicklig och duktig fotograf, och att man har rätt att skydda sitt varumärke enligt lagens alla regler.
Efter att ha läst alla inlägg så håller jag med om att det viktiga i tråden är att diskutera det ovanstående. Framförallt de två första punkterna. Nu finns dock svaren till många av frågorna i tråden, men ändå.

Tråden är bra information för folk i allmänhet. Det är viktigt att känna till immaterialrätt.