Visa ett inlägg
Gammal 2018-12-27, 08:50
gamleJ

UlfBodin skrev: Jag sålde min 5DSR och skaffade EOS R direkt. Det har blivit ett par tusen bilder. Jag är väldigt förtjust i det mesta med R. Bildkvaliten är utmärkt (även om jag saknar pixelmängden från 5DSR ibland). Grepp, storlek och vikt är bra. Alla placeringar av reglage mm är ovana till en början för mig med 5D i muskelminnet, men jag börjar vänja mig. Har inte fått ordning på funktionslisten än och visst finns det småsaker som kan förbättras. Ett nytt firmware skulle göra susen.

Har sammanfattat tidiga intryck i ett blogginlägg: http://ulfbodin.se/index.php/archives/4003

Tilläggas kan att ett stort plus för mig är att nu helt gått över till manuell exponering - med ISO på kontrollringen på EF-adapter/objektiv.
Tack för bra input. Det lite oroande är det du skriver om små fördröjningar och låsningar. Hoppas det är något som nya firmware rättar till. Händer det ofta?

Bra att du kommer från 5dsr vilket gör att vi har samma utgångsläge. Oroar mig lite över att knappar och reglage sitter lite ovant till men köper jag Fuji lär skillnaden bli betydligt större😃. Fast kanske är det bättre med helt annan ergonomi så hjärnan inte tror det är 5dsr som sitter i handen. Du har ju inte kvar din dslr och då blir det nog lättare att tillslut vänja dig vid det nya. Kan säkert även bli åt andra hållet att jag frenetiskt försöker flytta fokuspunkterna på 5dsr-skärmen.