Visa ett inlägg
Gammal 2018-12-27, 09:05
gamleJ

Flash Gordon skrev: Jag fotar med både Fuji X-H1, X-T2 och X-PRO2 samt Canon 5D MKIV. Har fullt med bra objektiv, trippers, blixtar osv till båda systemen.

Har 15 års vana av Canon främst 5D och nu 8 år med Fuji. Om det går snabbt framåt så är det hos Fuji och hos Canon går det trögt och konservativt.
Ja gällande husen går det trögt. Gällande linser är de mer innovativa.

Jag använder ofta både Canon samt Fuji vid samma tillfälle och beroende på vilka objektiv jag vill använda.
Jag har också egen Epson 3880 och det händer jag printar bilder i A2 från samma tillfälle. Eftersom det är så liten skillnad mellan systemen bryr jag mig inte om vilken kamera det är. Det går inte se någon skillnad i slutändan.
Denna delen oroar mig inte. Jag skriver ut en del själv men har inte ens möjlighet för A2. A3+ är det största. Jag gillar crop-möjligheterna i 5dsr men den behåller jag oavsett och mellan 30mp och 24mp är skillnaden försumbar.

Jag tycker nog att både Canons och NIkons senaste känns omogna och lite för mycket som försöksballonger. Den där slidern verkar vara något av en ingenjörsdröm men inte särskilt praktisk. När man under årtionden hade skapat en bra ergonomi som fotografer gillar att använda, varför då denna slider. Det är som om Volvo skulle införa joystick istället för ratt.
Detta är mer oroande, speciellt det Ulf skriver om små låsningar.

I ditt ställe skulle jag gått på den betydligt billigare Fuji X-H1 och där objektiven också är billigare än de nya Canon objektiven.
Jo jag vet och dina tankar tillsammans med andra Fujiägares är en bidragande orsak till varför jag har så svårt att bestämma mig😉