Visa ett inlägg
Gammal 2018-12-27, 11:45
gamleJ

Flash Gordon skrev: Personligen tycker jag att ergonomin hos en kamera är en de absolut viktigaste egenskaperna. Där inkluderar jag hur snabbarbetad kameran är.

Här tycker jag totalt att Fuji är bättre och mycket mer snabbarbetad. Även menysystemt är mer logiskt och lättare att manövrera i. Jag tycker också det är mycket trevligare att fota med Fuji trots att jag fotat Canon under många fler år.

Att styra fokuspunkterna på skärmen kan jag göra också på Fuji X-H1. Fungerar bra när kameran står på stativ. Fast att göra det när man har ett 70-200/2,8 på kameran och måste peta in vänsterhandens finger och släppa greppet om objektivet finner jag värdelöst.
Jag kör alltid med joysticken på gammalt Canon 5D sätt på Fujin. Mycket mer ergonomiskt och snabbare. Dessutom är det lätta att komma åt skärmen med näsan också flyttar sig AF-punkten.
Det är klart att det är bra för Canon att slippa kosta på en joystick men värdelöst för kunden

Vad gäller bildresultat är det ingen större skillnad mellan en Canon 5D MIV och en Fuji X-H1.

Här 2 bilder. Jag har använt X-H1 med 16-55/2,8 som tack vare IBIS har stabilisering på 5 steg.
Den andra bilden är tagen med 5D MIV och 85/1,4 IS som också har bra stabilisering. 2 mycket bra objektiv fast samtidigt ganska olika.

Ni kan jämföra resultaten själva.

Först Canon
https://www.fotosidan.se/gallery/vie...26/3685588.htm
Sedan Fuji
https://www.fotosidan.se/gallery/vie...htm?_p=3685588
Du är duktig på att få in en skön känsla i bilder från vardagen. Snyggt fångat och presenterat.

Jag hittar ingen konkurrent som slår känslan från ett 5d hus ( mkiii och framåt). Förändringarna på eos r gör den tyvärr mer lik 6dmkii inom de områden som jag inte gillar. Däremot är skärmen väldigt lättarbetad så kanske kommer jag inte sakna styrpinnen och skrollhjulet så mycket. Flera vittnar ju om att skärmen är så intuitiv att de inte saknar det gamla sättet att välja fokuspunkter. Eos r är lite mindre men känns ändå bekväm i handen. I minusgrader får det bli 5dsr för den kan jag ratta fint med vantar.

Jag är ju så van vid känslan från Canon att alla andra tillverkare känns aviga. Xh1 känns dock inte helt oäven. Hade jag bott i närheten av någon uthyrare skulle ett lån av Xh1 varit min första åtgärd. Vi får se hur det blir. 25000kr är i mitt tycke fortfarande för mycket för eos r så jag hinner tänka lite till.

Skillnaden i bildkvalitet oroar inte. Fuji presterar fantastiskt bra med sin mindre sensor.