Visa ett inlägg
Gammal 2019-02-08, 13:19
Tony johansson

thommya skrev: varför komposition och tankeprocessen kring fotograferande inte är så högt på agendan, och inte bara i vår klubb?
För mig är det nummer ett och absolut viktigaste att lära sig och inte alla verkar bemästra eller ens förstå vad det går ut på. Eller har jag fel?
Hur många kurser kan man hitta om komposition?

Thommy
Det som är markerat med kursiv stil, är det jag vill kommentera. Tycker att det var en väldigt bra och intressant reflektion, jag har i dagarna själv funderat över det lite grann i kontexten av teknikdiskussionerna som allt som oftast hålls här på Fs.

I ärlighetens namn, hur många är det som har ett behov, notera ett behov av att uppgradera sin (låt oss säga) fem år gamla systemkamera, för att kameran utgör en begränsning i det egna bildskapandet, av de som hänger här på Fs ?

Jag utgår från mig själv; Jag har en D800E, som jag köpte 2012, slutaren har gått strax under 6 000 cykler (varför den är så sparsamt använd får ev. bli en diskussion i en annan tråd), och för mitt vidkommande, kommer den att (sannolikt) följa mig resten av livet, med en ev. komplettering i framtiden, men det är ett stort frågetecken.

Mitt största problem (som jag ser det) är att se BILDEN, just det som Ts tar upp till diskussion, och som i mitt tycke är det viktigaste. Jag menar, det finns ju skäl att många av de bilder som togs av de riktigt stora (som Ansel Adams och/ eller HCB för att ta några exempel) vars bilder fortfarande håller, trots att den utrustning dom hade tillgång till på sin tid, i jämförelse med vad dagens kameror och objektiv klarar av att leverera idag, var betydligt enklare i sin beskaffenhet, eller är jag helt ute och cyklar ?