Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-28, 12:18
Kent Karlsson

Garv! EOS R lite reflektioner
Jag har fotat med EOS R sedan i november. Var länge fundersam på en 5D. Skulle då ha denna som enda kamera istället för den 1DX + 6D jag hade. Då kom det ett erbjudande om inbyte och rabatt på EOS R. Plus att jag lagt ut 1 DX:en utan att få den såld. Summeringen av detta är att skulle jag bara ha en kamera skulle jag ha en 5D MK4. Detta då EOS R inte funkar att fota sport och action med för mig. Det som stör mest är att sökaren hackar i uppdateringen och fokussättningen av punkten inte blir lika precist med att flytta på skärmen bak. Detta vore en huvudanledning för mig. Tydligen uppdateras EVF:en snabbare med RF objektiv vilket jag inte testat. Det du får ut av sensorn i form av kvalité, iso mm är nog ganska lika. Det som är omställningen är att det är ett delvis annat sätt att komma åt menyer och annat. Mycket likt det vanliga men några grejor som inte sitter i ryggraden. Saknar ratten bak ibland när jag bläddrar bland bilder exempelvis. Alla funktioner finns ju där men en del görs annorlunda. Ett exempel är den touchbar som finns. Ser inte riktigt nyttan med den. Fast det kan ju vara att jag inte riktigt har vant mig.

Sen finns det fördelar som inte 5D har. Att det går att svänga ut skärmen vid makro eller låga positioner med stativ är kanon. EVF där det syns vad som kommer att bli är en annan fördel. Enkelt att se när man behöver kompensera lite i exponeringen. Sitter ju utmärkt i handen och är liten och smidig. Sen skall det ju bli intressant var RF objektiven tar vägen. Prisbilden är ju hög. Har ett RF 24-105 på och det är ruggigt skarpt så kvalitén finns. Har man en befintlig objektivuppsättning kommer det nog kosta en slant att uppgradera efterhand.

Det som kommer ur den ur ISO och skärpesynpunkt är super. Autofokusen är mycket kompetent och när jag fotar med min 1DX så slås jag numera av hur litet fokusområdet är på denna. När det gäller filmning och de delarna har jag begränsad erfarenhet men det jag testat är ju kanon. Blir otroligt bra på HD och 4 K. En smart grej är att när den är avstängd så fälls det fram en skyddsgardin så sensorn är skyddad vid objektivbyte.

Så kan rekommendera kameran som sådan. Har du behov att fota action och sport kanske jag skulle fundera ett varv till. Framförallt bilder per sekund är det som hackar på EOS R. Har försökt dela lite erfarenheter. Hoppas de kan bidra.