Annons

normal till 1,6 crop

Produkter
(logga in för att koppla)

Gutta

Aktiv medlem
Funderar lite över en "50/1.4" men med 20d så får det alltså bli något i stil med 24/1.4 lr 35/1.4...Vilket av dessa två rekomenderas? Finns det andra alternativ? Kanske bör man vänta, canon borde ju för tusan ha något motsvarande på g? Någon med erfarenhet av något av ovanstående lr alternativa objektiv lr tankar om väntandet som vill uttala sig? Optiken är aktuell för främst för ljusstyrkans skull då den ska användas som "familjefoto-optik" inomhus när inte de andra gluggarna räcker till...

/Jerka
 

PMD

Aktiv medlem
EF 28/1.8 USM är ett annat alternativ om du inte absolut måste ha ljusstyrka 1:1.4.

Snart finns väl Sigma 30/1.4 ute i handeln också.

PD
 

Zoso

Aktiv medlem
EF 35 f2.0 kanske ? Betydligt billigare än 35 f1.4L. Annars är ju som sagt Sigma 30 f1.4 väldigt intressant.
 

Gutta

Aktiv medlem
Det verkar ju som ett supervettigt alt. Någon som vet hur det står sig mot canons gluggar vad gäller bildkvalitet?

Edit: Sigma 30/1.4 DC HSM alltså.
 

scrappy

Aktiv medlem
Sigman 30/1.4 slår Canons 35/2

Sök i forumet på DPreview det finns flera som har testat Sigman där och den verkar knivskarp! Hittar ej länken just nu.
 

Gutta

Aktiv medlem
Tack för svaren och länkarna. Sigman verkar ju vara en superbra lins till ett vettigt pris. Tror också att de extra 5mm vidvinkel passar mina behov bra. Återstår bara förhandlingarna med frugan då ;D

//Jerka
 

rogka566

Aktiv medlem
Väcker liv i en gamling...

Vilken fast normal skall jag ha till min Canon 50D?

Canon EF 28 f/2.8
Canon EF 28 f/2.8
Canon EF 35 f/2.0
Alternativ? (manuellt inte intressant)

De här går bort..

Canon EF 35 f/1,4 L USM (för dyr)
Sigma 30 f/1.4 (Vågar inte efter allt som skrivs om felfokus).
 

Jockos

Aktiv medlem
nu står 28/2.8 med två gånger, men jag gissar på att du menar 1.8 med. Ska du ha den mestadels inomhus så tycket jag du ska köra på 1.8an, dels för att 2.8 och 35mm har en enormt högljud motor, vilket man märker än mer inomhus, och sen för att du förmodligen kommer köra på bländartal där bokehn är mer relevant. 28/2.8 har jag inte testat, men den har samma 5-bladsapertur som 35mm och det är inte jättevackert alla gånger.
 

PMD

Aktiv medlem
EF 28/1.8 har rätt sopig kantskärpa på full öppning; även på "1.6 crop". Mittskärpan på f/1.8 är OK. Distorsionen är mycket liten. Bokehn har jag inte brytt mig om att fundera så mycket över.
Objektivet känns ganska gediget och välbyggt. Byggkvaliteten är kanske aningen bättre än EF 28/2.8, men ingen jätteskillnad. USM på 1.8:an är helt klart en fördel.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Då 24/1,4L II har kommit kan man få tag i version I beg för ca 7000:-. Fördelar över alt är bättre kantskärpa, snygg bokeh (Sigmas 30/1,4 är lite överskärpt, orolig bokeh enl tester), fina färger och kontrast. På 1DIII knivskarpt vid bl 2,8, kantskärpa så man inte störs vid bl 1,6. På 1DsII skarpt hela bilden vid bl 4. Dock ingen "normal" utan motsv 40mm på crop (1,6x). En egenylig normal skall ha brännvidf 43mm (oftast används 50mm).
 

bengt-re

Aktiv medlem
Af på 28 f/2.8 låter lite, men den är faktist rätt snabb, men som sagt tyst är den ju inte... i ärlighetens namn så är 28 f/2.8 ett objketiv som gör sig bäst på ff hus, men jag har använt den en del på crop hus också även om det där ofta ger ungefär lika bra resultat med en f/2.8 Ef-s normalzoom.

bokeh på korta brännvidder är sällan något större problem, men visst ont om bländarlameller har 28 f/2.8
 

rogka566

Aktiv medlem
Kanske bör nämna att det är ett smidigt promenadobjektiv jag vill ha 17-55:an är ju en riktig klump att kånka på.
 

magnus.tengmo

Aktiv medlem
Canon EF 24/2,8 kanske kan vara något? Jag har själv inte provat det, men letar en normal/vidvinkel till crop.
24/1,4 mk2 är ju drömmen, men svindyr.
 
ANNONS