Annons

Holga kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

anneli_lundberg

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon som vet om man kan få tag på kult-/plast-/leksaks-kameran Holga i Sverige?
Har hittat US-sajter där man kan köpa den, men det vore ju bättre om den fanns på närmare håll.

MVH
Anneli
 

Baidof

Medlem
Försök med resursvaruhuset i Kungsbacka,jag var där för ca 3 veckor sedan. Och jag har aldrig sett
så mycke bråte på ett ställe. Själv letede jag efter en beg diaprojektor och det fanns hur
många modeller som helst, kollade även kameror
& det fanns mycket undeliga fabrikat.
Här är tfnnr 0300-70915.

Lycka till/öjje
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Holga....

....hette min gamla svärmors syter, men jag tror knappast att det är hon ni vill få tag på.
En facinerande kvinna som kunde djupfrysa en 4 kg:s Lammstek bara genom sin sura blick....

Men ärligt, vad är en HOLGA ??
 

mettemarit

Aktiv medlem

Nw2

Avslutat medlemskap
Nu....

....har kriget mellan "prylbögarna" börjar märker jag....*skrattar*

Kvalitet mot nostalgik. Vem vinner ?

Stora frågan är dock: Holga, är den döpt efter någon ?
Varför just Holga ?
 

Festfotografen

Aktiv medlem
LeadHead skrev:
En duktig kirurg kan säkert operera en blindtarm med en morakniv. - Det betyder väl inte att en skalpel egentligen inte vore att föredra?
Nä kan väl vara så men samtidigt så går ju vissa effekter som man får med dom lite billigare kamerorna inte få med kamerorna i 20 000 kr klassen.
Och ska du snickra så använder du säkert hellre morakniven i stället för en skalpell eller ?
Alltså bör man ju använda det redskap man anser vara lämpligast för den typ av resultat man vill ha ;)

If it ain´t plastic it ain´t real :D
 

FredrikB

Aktiv medlem
Heja LOMO!

Kul att fler har insett dessa kamerors charm och plats här i världen!

Jag köpte en LOMO, mest på skoj, för 3-4 år sedan och har blivit väldigt fäst vid den. Den är enkel att använda och den mest robusta kamera man kan tänka sig (rysk 50-talsteknik, "typ") ;)

Bilderna blir, ja, lite speciella. Kraftig vinjettering på stora bländaröppningar. Man kan få extremt mycket ljusbortfall ibland, men det är en del av charmen :p Sedan kan det lätt bli lite oskarpt här och där eftersom man bara har fyra fasta fokuslägen att arbeta med...

Jag har tänkt lägga upp lite LOMO-bilder här vad det lider. Vore kul om fler ville göra det!

/Fredrik
 

Bruzze

Medlem
Jag har en extremt plastig mellanformats kamera som heter "Diana".
Kan tänka mig att det är något liknande Holga...
Den finns 3 avstånds- och bländar inställningar och B-läge.

Det här var min allra första kamera.

Nu blev jag sugen på att köpa en 120-film och testa den igen...

Finns det någon som har en "Diana" och vet om det går att fotografera med den?
(jag har inte testat min sedan jag var 7 år!)
 

Bruzze

Medlem
Hej Örjan...
Jag kollade på Ebay och Diana kamerorna kostar upp till 1000 spänn!!(nästan $100)

Jag trodde inte de var värda något...men där ser man!

Ska nog ladda en film i min Diana och se hur mycket ljus den läcker :D

Jag läste på en hemsida om Diana kamerorna att slutartiden vid samma bländare kan variera mellan 1/30 sek till 1/200 sek från kamera till kamera.

Om jag skaffar en till innebär det att jag inte får samma slutartid med samma bländare!

Kvalitet!? NÄ
Kul!? JAAAA :p

Gillade dina bilder skarpt!
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Ja Diana kameran har ju blivit en kult kamera
köpte en från Frankrike nyligen !
Ville ha en med blixt och den närmaste jag hittade fanns i Frankrike :cool:

Glöm inte att tejpa för den lilla röda luckan baktill (den har lust att läka "lite" ljus där
 

mettemarit

Aktiv medlem
för någon vecka sedan fanns en diana på ibazar för 300kr så tusen låter lite mycket.
själv har jag en lumo(hittade på ibazar för 60kr) som jag skulle tro är ungefär som diana'n, 2bländare - sol eller moln, 3tider - 25, 50 eller B, 3fokusavstånd - 1.5m, 3m och oändligt. plus gulfilter om man så vill.
och det röda fönstret bakpå som jag inte kan förstå varför...
 
ANNONS