Visa ett inlägg
Gammal 2003-06-23, 14:23
alcedo [E.F.S]

En del av de här ideerna känner jag själv igen. Har suttit och lekt lite med en egen foto-community (som jag tänker lägga ned p g a tidsbrist och att fotosidan.se är så bra...).

Där hade jag just en idé att koppla uppladdning av bilder till engagemang, fast enligt någon sorts poängsystem. D v s man får poäng efter hur länge man har varit medlem, hur ofta man är inloggad, hur många foruminlägg man postar, hur många bildkommentarer man postar o s v. Allt detta summeras ihop, och styr hur många bilder/hur ofta man får ladda upp.

Givetvis finns det en kvalitetsproblematik här; risken är att det postas en massa "struntkommentarer" för att öka på sin poäng. Jag förstod Jannes idé med "tummen upp/ned", men det finns en risk med det också; ett av syftena är ju att vi alla ska lära oss mer, och då är kanske kommentarerna på de "dåliga" bilderna mer värdefulla, givet att de är konstruktiva och inte bara säger "skitbild" eller så? Frågan är hur man identifierar en bra kommentar... Man kanske skulle införa ett betygssystem på kommentarerna istället... ;o)

Hmm.. när jag nu ser vad jag har skrivit så tycker jag även att längden på inläggen bör vägas in!

/fredrik