Visa ett inlägg
Gammal 2011-02-25, 12:09
mapem

tomboholm skrev: Hängde inte riktigt med där, vad är det som blir sämre?

Tack alla för svar! Men vad menas med tredjepartsobjektiv?
Jo jag tror han menar att EF 18-55 är sämre än Sigma 17-50 och det är bara att hålla med. Så är det, bara.

Köp kameran som bara hus utan kitobjektivet alltså, och komplettera med Sigma 17-50 så får du någonting som är mycket bra, som Anders också påpekar. Och har du det objektivet så ger inte EF 50/1,8 så värst mycket mer påpakar han också helt riktigt. Jag kan bara hålla med, sen jag bytte ut mitt kitobjektiv till ett bättre och ljusstarkare (i mitt fall Sigma 17-70) har jag i princip slutat använda min 50/1,8

Om du ändå köper kameran med kitobjektivet, merkostnaden brukar vara väldigt liten, så får du ett objektiv som naturligtvis går att fotografera med, så förfärligt dåligt är det inte. Men alternativen är klart bättre! I det läget kan det vara evttigt att komplettera med en 50/1,8 för att använmda främst för porträtt och i allmänhet i dåligt ljus.

Fast jag tycker det är vettigast att kosta på en bra normalzoom från början, och kan du få den billigt på plats är det inget att tveka om.

Första parten är du, andra parten är den som tillverkat din kamera och tredje parten är en alternativ tillverkare av t ex objektiv som passar. Kallas ibland för "pirat" av en del som tycker att man måste håll sig till märket. Sigmas objektiv är oftast bra och brukar vara välbyggda, Tamron kan också vara bra men oftast lite plastigare. Tokina vet jag inget om mern är väl som de andra. Sen finns Zeiss och Voigtländer som gör riktigt fina objektiv men de är manuella och dyra.