Visa ett inlägg
Gammal 2012-03-13, 18:33
Genic

Det här var inte så lätt som det verkade när jag skrev frågan :)
Har väl en hel del brister i uttrycken med, så jag kanske framstår som korkad i mina frågor. Och ju mer jag får veta, ju fler frågor blir det.

Fredrik AVT skrev: Hos Nikon just nu är det ganska lätt som jag ser det. D300 var, f u batteriet, knappt ett steg ner från D2X.
Förlåt men jag hänger inte med. Är D2X en proffsigare men att D300 nästan är lika bra? Vad var det med batteriet och på vilken?

Fredrik AVT skrev: Sensorn i D300 är nästan lika bra som den i D5100
Nästan lika bra på vad? Nåt med bildkvalitet va? (Ursäkta men jag har inte kommit till sensorn i min inlärning).

Fredrik AVT skrev: och skillnaden i upplösning är i praktiken obefintlig. D300 kostar beg under 6000:- - väldigt likt D5100 och har bättre byggkvalitet, bättre sökare, bättre AF, kompatibilitet med objektiv utan AF-S
AF-S, vad är S?

Fredrik AVT skrev: mm så jag ser att D300 beg nog är ett bättre val med dagens priser. Det enda man saknar är vridbar TFT.
Pju! Nåt jag förstår :)

Fredrik AVT skrev: Canon har historiskt mer gjort sensoruppgraderingar och mindre med husen i resp prisklass. Det som sticker ut här är 40D för under 3000:- men sensorn är sämre.

Canon och Nikon har störst utbud av beg till ofta förmånliga priser.

Helmetrock skrev: Precis som Fredrik skriver.

Det finns tre delar av en kamera, sensorn, skärmen och huset. Sensorn och skärmen beror i stort sett bara på vilken generation kameran tillhör och inte på vad kameran kostade, med huset är det precis tvärt om.

Det beror på vad du vill ha av en kamera. En D5100 är inte lika stryktålig och inte lika lättjobbad och snabb som en D200 eller D300,
Helmetrock skrev: men speciellt D200 ligger långt efter i ISO-prestanda och bildkvalité.
Men D300 och D5100 har samma ISO-omfång. Har 300an sämre bildkvalitet?

Helmetrock skrev: En sak som jag verkligen irriterar mig på när det gäller enkla kameror är att de bara har en ratt och att de har så får knappar på huset. En annan viktig skillnad är om kameran har autofokusmotor i huset, det gör att man kan använda en hel del billiga begagnade objektiv. Är det ett speciellt objektiv man har siktat in sig på är det inte sällan man kan plocka in hela skillnaden mellan en dyr och en billig kamera på att köpa det äldre objektivet begagnat.
Menar ni så här att D300 har AF (som väl är Autofokusen) i huset och det har inte D5100? Och det gör att jag kan använda äldre objektiv så länge fästet passar? T.o.m. från analoga kameror? Vad händer om man använder ett objektiv med AF i då när det finns i huset redan?

Ja, läser man recensioner om D300an så är ju folk fullkomligt lyriska.
Jag läste att D5100 kan man inte använda icke originalbatterier i. Det är en grej som jag stör mig på så in i attans. Att man inte kan filma och att man inte kan vrida displayen i alla tänkbara riktningar tror jag inte kommer störa mig alls.
Tack alla så här långt för uttömmande svar.