Visa ett inlägg
Gammal 2016-09-22, 13:45
Lasse Åbom

Under tiden vi väntar på TS så kan jag dela med mig lite av mina erfarenheter av att digitalisera diabilder.
Målsättningen är att få bilderna mer lättillgängliga och lite mer plats i skåpet. Dessutom är det lätt att dela med sig till de vänner o bekanta som är med på bilderna. Att rigga projektor och duk samt mörklägga är helt enkelt för mycket och blir inte av. Den tekniska kvalitén vill jag ska vara relativt bra men inga partiella justeringar av bilderna. Det tar för lång tid.

Eftersom mina erfarenheter från scanning av diabilder kommer från en Imacon-scanner (nuv. Hasselblad) så är jag lite bortskämd. Och de resultat jag sett från flatbäddare med dialock i rimlig prisnivå har inte gjort mig så där väldigt imponerad. Har provat att fota av dior, sv/v- och färgnegativ på ljusbord i enstaka ex, och det har fungerat bra. Men insåg att ska jag digitalisera alla ca 2500 bilder så kan jag inte sitta och plocka bild för bild. Det tar för lång tid och jag kommer att tröttna. Såg något om att fota in i en diaprojektor och blev intresserad. Dessutom hade jag alla prylar; Leitz projektor med 150 W lampa, 5DMkIII och 100 mm makro.

Plockade fram projektor och skruvade bort objektivet och stoppade ner en opalvit plastbit från en gammal lampskärm mellan kondensorlinserna och diabilden. Försökte montera bort linserna men lyckades inte på något enkelt sätt så de fick sitta kvar.
Att skapa någon form av automatisk frammatning av bilder och utlösning av kamera duger jag inte till och dessutom varierar exponeringen för mycket. Tycker att det fungerar i stort sett bra!

Problem jag haft (och har) är;

På de sista diabilderna tar magasinet i kameran – backade kameran men upplösningen räcker.

Oskärpa pga dior som buktar sig av värme och ramar som vickar i hållaren – när jag backade kameran så blev skärpedjupet bättre. Ska prova och ställa om AF till avtrycket.

Exponeringen, varierar inom plus/minus två steg – blir det fel så är det bara att ta om.

Blåstick i skuggor, gulstick i högdagrar och dålig svärta – har gjort en förinställning i LR.

Brus/korn – skulle kunna vara bättre, jobbar på det.

Stående bilder – vänd diat och ta en ny.

Damm och glasade ramar – acceptera eller ta bort, klonar det värsta dammet.

Blekta dior – har jag konstigt nog inga trots att de äldsta bilderna är 50 år!

Läser in bilderna direkt i LR. Live view på skärmen skulle underlätta då kan man se om det är stående bilder eller om exponeringen behöver justeras. Behöver då Canons programvara. Hade den en gång i tiden men den krockade på något sätt med LR som inte funkade. Var ett elände att hitta alla filer när jag skulle slänga ut det.

Bilden är från min första fjällvandring 1967 och filmen är Kodachrome II.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	1967_Blå hajken-4163.jpg
Visningar:	145
Storlek:	87.2 KB
ID:	142496