Visa ett inlägg
Gammal 2017-08-18, 07:27
iSolen.se

Astroscapist skrev: Som sagt, det går att öka hemförsäkringen. Jag har 75.000kr.
innan hade vi två hemförsäkringar, en via det bolag vi själva valt och en som mer eller mindre är påtvingat via fack). Då hade vi plötsligt närmare 200.000kr i allrisk.
Kanske nåt man kan se över om man nu alltid springer omkring så många och dyra grejer och man känner sig utsatt för att bli av med allt att antingen se om man kan få komplettera ännu mer i hemförsäkringen i allmänhet, eller temporärt öka den under semester eller kanske ha två hemförsäkringar som jag och min fru en gång hade.

/Stefan
Visst kan du ha flera försäkringar men när det är sakförluster kan du bara använda en så då betalar du dubbla premier i onödan (ena indirekt via fack/lön).

"
Dubbelförsäkring innebär att två eller flera försäkringar täcker samma skada. Du kan inte få dubbel ersättning för en skada, utan den ersättning som totalt betalas ut ska motsvara den förlust man lidit genom skadan.

Den som är dubbelförsäkrad kan välja vilket bolag han vänder sig till och få ut hela ersättningen. Bolagen får därefter sinsemellan göra upp om hur man fördelar kostnaden.
"

Det är oklart för mig om man kan fördela skadan tex stöld av kameraväska för att på så sätt få upp försäkringsbeloppet.

Jag har i allafall aldig hört talas om någon som gjort det.

Man kan i alla fall inte ringa bolag ett och begära ersättning och få ut 50% för väskan och sen ringabolag två för samma väska och få ut 50% till.