Visa ett inlägg
Gammal 2017-10-09, 11:57
martinot

johlie skrev: Är sökaren i T10 större än X-E1, och den i t1 ännu större?
T1/T2, Pro1/2 har större sökare än de andra kamerorna.

T10 har inte större sökare än E1, men däremot så är den betydligt snabbare (mindre laggande) och mindre flimrig.

Jag har en E1 som är en jättetrevlig kamera på många sätt (var min första spegellösa, och köpte den som billigt test av X-systemet då jag var först och främst inne på en A6000). Däremot så är den teknist ganska omodern och gammal vid detta laget (och redan när jag köpte den - det går fort med utvecklingen kring spegellöst).

Bildkvaliteten är fortfarande jättebra (ivf. för mina behov), men gällande sökare och AF så är den rätt långsam och seg med moderna mått mätt (men även jämfört med den som är van vid DSLR, och RF, även av äldre modeller).

T2/T20/Pro2/E3 har klart modernast sökare och snabbare bättre AF, medans T1/T10/E2/E2S är någonstans mitt emellan.

johlie skrev: Jag kan eventuellt köpa ett X-E1-hus för dryga tusingen. Det måste väl vara ett okej pris i sådana fall?
Är som sagt en av de tidigaste spegellösa från Fujifilm, men för det priset så skulle jag säga att det är ett riktigt klipp och du får extremt mycket kamera för pengarna. Speciellt på bildkvalitetssidan.

Men var beredd på en hyfsat tråkig sökare (långsam, flimrig) och ganska seg AF (har inga PDAF-punkter på sensorn). Så det beror mycket på vad man skall fota (snabba, eller stillastående motiv), och vilka krav man har (kommer man från optisk DSLR så är skillnaden stor till det klart sämre), men priset låter ju absolut bra!

Kan man stå ut med nackdelarna ovan så är det i övrigt en jättetrevlig kamera (har fortfarande kvar min och använder den mellan varven med förtjusning).

Väldigt enkel och billig start om man vill komma igång och testa på Fuji X-systemet, men man skall då som sagt vara medveten om att dess uppenbara nackdelar inte är lika uttalade på moderna spegellösa hus (som tex. senaste generationens Fujihus).

Så till sist handlar det (som allt som oftast) om vilka krav/förväntningar man har och vilken budget man vill/kan avsätta.