Visa ett inlägg
Gammal 2018-05-07, 09:18
Sten-Åke Sändh

Klipsch skrev: Jag skulle vilja ha några förslag på fasta mm ljusstarka objektiv till Sony A7 Rii, max 3000 kr, allt mellan 25-60 mm.
Samyang 85mm/1,4 (även om det är över 60mm) - köpte mitt för under 4000 nytt så det måste gå att få för under 3000 beg. Mycket bra optiskt men helt manuellt och det kanske inte är det man egentligen vill ha på en A7r II.

... men varför letar man efter budgetobjektiv till en sådan kamera med en sådan sensor?? Är inte det att elda för kråkorna med ett sådant kamerahus till objektiv som förmodligen inte kan göra det fullt rättvisa? (Ja jag vet att man kan göra fynd bland gamla objektiv också men i allmänhet är det tyvärr så trist och grått att man inte får mer än man betalar för).

Jag tror inte det är optimalt att slarva med prestandabalansen mellan objektiv och kamerahus med sådana sensorer och varför skulle man vilja avsäga sig möjligheten att använda följande Eye Focus och andra AF-relaterade finesser när man faktiskt köpt ett kamerahus med finesser som dessa?? Då hade man ju lika gärna kunnat köpa ett billigare kamerahus (kanske ett A6500 istället) och lagt åtminstone några spänn till på bättre objektiv med AF. A6500 har samma typ av AF-finesser som A7r II och är dessutom betydligt snabbare. Det man dock inte får är 42 MP men med objektiv som i värsta fall inte matchar sensorn så kommer det ekipaget ändå inte att skina.