Visa ett inlägg
Gammal 2018-05-09, 10:32
Sten-Åke Sändh

Fredrik AVT skrev: Jag tänkte på Sigma med Canon EF fattning beg och Sigma MC-11 adapter. Kör man dessa fasta objektiv för mer stilla motiv där snabb AF inte är kritisk och man kan gaffla AF för ev precisionsfel så kan man bekosta en Sony FE 70-200/4 för sportfoto där man utnyttjar A7RII AF till max.
Såg att MC-11 adaptern verkar sänkts i pris ordentligt i USA. Sannolikt beror det på att det nu kommer "riktiga" FE objektiv istället.

Jag har ju själv kört Sigmas Global Vision objektiv med MC-11 tidigare och inte alls varit nöjd med det. Jag har testat ett antal Sigma och Canon-original hos Scandinavian med dåligt resultat. Det har kommit ny firmware efter jag gav upp men de som funderar på en dylik lösning borde testa noga i butik innan köp.

Min erfarenhet då var att det märkligt nog funkade bättre med enligt Sigma "inkompatibla" (läs icke Sigma) från Canon istället. Canon original var märkligt nog mer kompatibla än Sigmas egna objektiv men det gäller dessutom inte Canons serie för APS-C (EF-S heter det om jag inte minns fel - de är no no) för de passade inte ens på adaptern i de fall jag testade. AF var fullständigt opålitlig single shot (AF-S) och en katastrof i video-läget. Single shot funkade bäst märkligt nog med följande AF (AF-C) men nackdelen med den följande AF:en var då att den lät så illa att all video blev oanvändbar, då den aldrig vilade i "jämviktsläge" då AF borde låst i vila. En rätt hög ton som lät som ett elöverslag blev då resultatet och det oljudet omöjliggjorde som sagt allt videofilmande.

För mig är det obegripligt att inte detta lyfts av de många som faktiskt säger sig ha testat denna lösning på Internet. Många välkända fotojournalister verkar helt oseriöst tyvärr bara ha ekat Sigmas egen reklam utan någon som helst praktisk kontroll och vi var nog en del över hela världen som blev helt fintade av det. Det lät tyvärr betydligt bättre än det var.

Det kan ha blivit bättre med nya FW, men testa som sagt i butik om ni inte vill bli besvikna. När jag gav upp kom det en FW men den förbättrade tydligen bara single shot och videoproblemen var då kvar om man använde Sigmas Canon-anpassade Global Vision-objektiv.