Ämne: Bildseende
Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-08, 14:10
Tony johansson

Vad skönt at jag inte är ensam. Upplever en fruktansvärd frustration över att släpa omkring på FF-systemaren m. tillbehör på sina modiga 10-12 kg, bara för att använda mobilen, då den tar tillräckligt bra resebilder. Skall jag göra mig besväret att plocka upp och laborera med stativ filter etc, då måste det tilltänkta motivet eller scenen framför mig, upplevas vara tillräckligt intressant vilket sällan är fallet, det är mycket som skall sammanfalla, där en parameter är att "se" bilden. Men jag måste säga (till mobilens fördel) att jag upplever mig ha fått bättre uppfattning om komposition (det är lättare) på mobiltelefonskärmen, än det är genom kamerasökaren.

Dessutom beror det på vilka krav/önskemål man har med sitt fotograferande och i mitt fall finns det en önskan om att ta exceptionella landskapsbilder, men dit är det långt, kan jag konstatera.

Men, jag upplever som tidigare nämnts i tråden, att mitt bildseende utvecklas, d v s att bildseende behöver nödvändigtvis inte vara medfött (även om jag ibland önskar att jag hade den fördelen, det hade varit så mycket enklare) utan det går att lära sig även om det går långsamt (i mitt fall). Med det sagt sällar jag mig till skaran som vill göra gällande att det går att öva upp ett bildseende, men det tar olika tid för olika personer, antar jag.

Tur att man inte är beroende av fotograferandet som födkrok, det hade inte blivit fett.