Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-10, 08:14
MVPernula

Sony A7 är absolut inget dåligt köp, speciellt inte begagnat. Du kan hitta en i gott skick för 4000-4500kr, helt klart ett klipp! Men som Uno sa är menyerna inte Sonys starka sida, iaf inte under den generationen. Skulle också vilja avråda dig att köpa en sådan ny då de verkligen inte är värda 10000kr längre.

Jag skulle dock vilja rekommendera den oavsett... Kanske. Själv äger jag en sådan, samt en A7ii. Ett viktigt tillägg som jag skulle vilja säga är avgörande är optiken, Sony har grymma objektiv men du kommer få lägga ut betydligt mycket mer än för Canon EF eller Nikon F. Detta pga. att Sony's E mount är såpass nytt, därav är det inte heller helt nybörjarvänligt.

Min rekommendation är att kolla på en Canon 5D mkII, Canon 6D eller Nikon D610 för ungefärlig likvärdighet jämtemot A7 från de olika tillverkarna. Detta såklart om du är ute efter fullformat! Om inte är Fujifilm, som Uno sa, väldigt trevliga. Men inte heller så billiga på optiken.

En riktigt bra startkamera skulle vara Canon 7D, den är inte för dyr men har allt du kan tänkas önska dig! Optiken kommer vara mycket snällare mot plånboken också. De går för ca 3000kr begagnat, därefter är det bara att köpa vilken optik du vill om du nu har en budget på 10000! :)