Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-11, 04:38
Canalog

Jo censorer åldrades snabbt, i a f 1968...
Grevture skrev: Som du själv (av senare inlägg att döma) verkar vara inne på - det är mer snarare att du blivit kräsnare med åren :-)

Sensorer åldras, men mycket, mycket långsamt. Och det jag misstänker åldras snabbast (minst långsamt) är sannolikt färgfiltren, men även den förändringen är så långsam att det i de flesta kameror knappast hinner bli ett märkbart problem ens under en mänsklig livstid. Jag har som nämnt i ett annat inlägg en 20 år gammal digitalkamera, den tar likadana bilder idag som den gjorde när den var ny. Att jag idag är betydligt mindre imponerad av bildkvaliteten än när den var ny, det beror på att jag förändrats, inte kameran :-)

Sedan kan du nog sakta men säkert få fler och fler döda pixlar i en sensor. Men om inte pixlarna i sensorn utsatts för några extrema trauma (som laserstrålar med farligt höga energinivåer) borde även detta vara en mycket långsam process.

Generellt kan man säga att när elektronik åldras så märks det genom att den en dag helt slutar fungera, inte att den drabbas av någons slags gradvis avtagande förmåga. Annorlunda formulerat - antingen fungerar den precis som när den var ny, eller inte alls. Det är ju det som kan hända med enskilda pixlar - de bara dör plötsligt.
Väldigt intressant - bra av TS som ursprungligen ställde frågan, och att fått frågeställningen "utredd" av er som kan ämnet...och - måste jag också tillägga, era lugnande besked är tacksamt mottagna!!

Men - kanske lite av ett sidospår ändå, t ex radiomottagare, transistorradioapparater och dylikt verkar försämras relativt snabbt...det uppstår liksom"noder" (?) områden , "linjer" eller "linjeliknande" områden där skillnader i mottagning märks tydligt t o m inne i lägenheten...ju billigare radio ju snabbare försämring (över några år)...Vad sägs? Bara min egen inbillning?

mvh
/B

PS. till TS: Tack för bärhjälpen med min dator!